BMW visar upp deras senaste MC-bjässe, touringmodellen R 1300 RT. Den har fått en rad uppdateringar. Det är den starkaste RT-modellen hittills.
BMW presenterar en ny version av sin touringmodell, R 1300 RT. Modellen ersätter R 1250 RT och har fått en rad uppdateringar, bland annat lägre vikt, ny fjädring och förbättrad aerodynamik. Motorn är en 1 300-kubiks boxermotor som ger 145 hästkrafter och 149 Nm i vridmoment. Det gör den till den starkaste RT-modellen hittills. Motorkaraktären är dock fortsatt anpassad för långa körningar med jämn kraftleverans snarare än spetsig effekt.
Växelsystemet har byggts om. Med det nya systemet ASA (Automated Shift Assistant) går det att köra utan att använda koppling. Systemet sköter start, stopp och växling, men det går även att växla manuellt via reglage om föraren föredrar det. En annan nyhet är Dynamic Chassis Adaption som är ett system som justerar både fjädring och geometrin i realtid beroende på underlag och last. Det ska ge mer stabilitet i hög fart och bättre komfort vid ojämnt underlag, enligt BMW.


Designmässigt har modellen uppdaterats med mer kompakta linjer och förbättrat vindskydd. Luftstyrningen är justerbar och sätet kan anpassas i höjdled. Passagerarkomforten har också förbättrats med värme i toppboxens ryggstöd och extra belysning i väskorna. En USB-C-laddare finns inbyggd i ett av sidofacken.

BMW R 1300 RT kommer i fyra olika versioner: Basic variant, Triple Black, Impulse and Option 719 Camargue. Priset är inte officiellt för Sverige ännu, men väntas hamna i den övre delen av touringsegmentet.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.