Okända lagen som nästan alla cyklister bryter mot

Den okända trafikregeln för cyklister som knappt ens polisen känner till. Som egentligen ska ge böter och skapar missförstånd.

Carups uppmärksamma läsare har noterat ett av de vanligaste trafikbrotten. Trots att det står med i trafikförordningen så bötfälls aldrig någon för den här förseelsen. 
– Ja, om man slår upp det tredje kapitlet, 65 paragrafen i trafikförordningen, står det att man ska ge tecken även som cyklist. 

David Askeröd är en erfaren trafikpolis. Han tittar noggrant i trafikförordningen och förklarar att blinkersanvändning inte bara gäller för motorfordon. Även cyklister behöver visa sina intentioner inför medtrafikanterna. 
– Om fordonet inte har körriktningsvisare så ska det ske på ett annat sätt och för cyklister blir det med armen, säger trafikpolisen.

Trafikpolisen David Askeröd.

Enligt organisationen M Sveriges undersökning slarvar över 30 procent av Sveriges bilister med att använda blinkers. Ändå är det väldigt ovanligt att någon bötfälls för detta.
– Det är slarvigt att inte använda körriktningsvisare. Genom att vara tydlig i trafiken minskar vi risken för olyckor och bidrar till en tryggare miljö för alla på våra vägar, säger Heléne Lilja från M Sverige.

När det kommer till cyklister är det ännu fler lagbrytare. Enligt M Sveriges undersökning som gjort att lokalföreningar över hela landet struntar 97 procent av cyklisterna att “blinka” i rondeller och hälften av dem vid korsningar.
– Det är inte lika allvarligt som att strunta i att blinka med en bil, men det är ändå bra om man kan vara tydlig inför andra trafikanter, säger David Askeröd.

Det händer att cyklister bötfälls för att de cyklar utan ljus eller reflexer. Men att de inte ger tecken vid korsningar och rondeller är något som polisen i princip aldrig straffar.
– Jag har aldrig hört talas om en cyklist som fått böter för det här. Det är inget som vi arbetar med och det är heller inget jätteallvarligt brott.

För att strunta i att ge tecken som cyklist blir det också den lägsta bötesklassen. 
– Böterna ligger på 500 kronor och det gäller även moped klass 2.

De här reglerna gäller också elsparkcyklar. De går under samma regler som cyklister under förutsättning att de går i max 20 kilometer i timmen och har en motor på högst 250 watt.
– Det finns situationer där det kan vara väldigt bra att visa var man ska ta vägen. I städerna kan det vara lika problematiskt om en cyklist inte visar tecken som en bil. 
LÄS MER: