Porsche vinstvarnar: Kan sluta sälja elbilar i Kina

Porsche vinstvarnar efter tullsmocka och ras i Kina. Nu avslöjar högsta chefen att Porsche kan sluta sälja elbilar i Kina.
– Vi får se de närmaste två, tre åren om Porsche fortfarande existerar som ett elbilsmärke här, säger Oliver Blume, vd för Porsche, till Automotive News.

Europeiska lyxbilstillverkare har under en längre tid tjänat otroligt mycket pengar på den kinesiska marknaden. Men den senaste tiden har konkurrensen från kinesiska bilmärken och deras låga priser minskat efterfrågan på internationella märken en hel del. Ett av de bilmärken som märkt av detta tydligast är Porsche. 2024 blev ett tufft år för den tyska biljätten, där försäljningen rasade med 24 procent jämfört med året innan, och inledningen av 2025 har inte börjat bättre.

Under det första kvartalet av 2025 minskade Porsches försäljning med hela 42 procent i Kina jämfört med samma period förra året. Samtidigt är Porsche hårt drabbade av Trumps tullsmocka, eftersom tillverkaren måste importera alla sina bilar till Nordamerika, som är företagets största försäljningsregion, på grund av brist på egen produktion.

Porsche Taycan.
Porsche Macan.

På grund av de amerikanska tullarna och den försvagade försäljningen i Kina förväntar sig Porsche nu att rörelsemarginalen kan bli så låg som 6,5 procent under 2025, jämfört med den tidigare prognosen på 10 procent. Porsche hävdar dessutom att de amerikanska tullarna kan påverka vinsten ännu mer negativt om EU inte hittar en lösning med Donald Trump.
– För närvarande är ingen tillförlitlig bedömning av effekterna för räkenskapsåret möjlig, skriver Porsche enligt NTV.

En av de största anledningarna till Porsches minskade försäljning i Kina beror på Xiaomis framfart. Det kinesiska märket lanserade sin första elbil förra året, som både är billigare och har mer kraft än Taycan och Macan. Vid Shanghais bilmässa avslöjade Porsches vd, Oliver Blume, att företaget kan sluta sälja sina elbilar helt i Kina, enligt Automotive News.

Porsches vd avslöjade även att han inte ser Xiaomi SU7 som en direkt konkurrent till Porsche, eftersom den inte alls går att jämföra när det kommer till det körmässiga. Xiaomi SU7 kostar 700 000 kronor i Kina, medan Porsche Taycan kostar 1,2 miljoner kronor. En annan sak som sticker ut med Porsches strategi i Kina är att tillverkaren har valt att inte lansera specialmodeller för Kina, vilket flera andra tillverkare har gjort.
LÄS MER: