Ford om haveri-storm: Inte ett konstruktionsfel 

Fords populära Ecoboost-motor oroar många bilägare. På Facebook har gruppen Ford Ecoboost Nightmare fått 30 000 medlemmar. Samtidigt uppger Ford själva att motorn inte lider av något konstruktionsfel och uppmanar till noggrant underhåll.

När Fords Ecoboost-motorer lanserades hyllades de och belönades med flera priser. Motorn vann bland annat Årets Motor. Fordägare älskade motorn till en början för att den både var bränslesnål och kraftfull på samma gång. Ford valde även att utrusta flera modeller med Ecoboost-motorn som tillverkades mellan 2009 och 2019. Men några år efter debuten började det dyka upp ett problem med motorn som var betydligt mindre roligt för bilägarna.

Ford Ecoboost-motorer har nämligen en speciell design där kamremmen går i olja. Denna design har visat sig med åren inte vara särskilt smart, då kamremmen lätt går sönder och att byta kamremmen tar cirka sex timmar och kostar ungefär 25 000 kronor. Tidigare har NAF-experten Benny Christensen sagt så här om motorn: 
– Det är inte frågan om det går sönder – utan när, sa Benny Christensen till Motor.

En trasig kamrem från en av Fords Ecoboost-motorer. Foto: Eric Berg.

Även bilägare som har en Ford med en Ecoboost-motor verkar minst sagt medvetna om problemet, och på Facebook har det bildats en grupp med över 30 000 medlemmar som kallas “Ford Ecoboost Nightmare”. I gruppen finns flera inlägg där olika ägare berättar hur deras motorer har havererat helt och hur tillverkaren har vägrat att betala för reparationer. Majoriteten av inläggen handlar om hur motorn har haft problem med kamremmen.

I Finland har Yle intervjuat Mona Söderblom som äger en Ford Fiesta med en Ecoboost-motor. Hennes bil har gått 6 000 mil, och ju längre den har gått, desto mer oro har hon börjat känna kring motorns hållbarhet.
– Jag tänker inte på det varje dag, men senast när vi körde in mot Åbo började vi fundera på vad vi gör om motorn går sönder, säger hon till Yle.

Även finske Victor Wikström äger en Ford med problemmotorn. Han köpte bilen och visste om risken som fanns med motorn. 
– När det gäller den här motorn är man illa tvungen att bli intresserad. Jag rekommenderar att titta lite oftare under motorhuven eftersom det kan behövas mer än vid årlig service, säger Wikström till Yle.

I Storbritannien har Ford medgett att det finns problem med motorn, och där kan kunder söka full ersättning för fel och kostnader som har uppstått. Men i Finland däremot ser Ford inte att det finns några konstruktionsfel med motorn.
– Ford ser i nuläget inte som nödvändigt att utvidga garantierna, men i enskilda fall kan tillverkaren, försäljaren eller märkesrepresentanten komma emot och ersätta kostnader som uppstått till följd av fel, skriver Matti Koponen, eftermarknadsdirektör för Ford Finland, till Yle.

De hävdar istället att Fordägare ska vara extra noga med underhållet av sina Ecoboost-motorer.
– Vi har via märkesverkstäderna börjat rekommendera att bilägare i Finland som använder bilen främst i stan ska byta motoroljan årligen, eftersom flera starter kan försämra oljekvaliteten på sikt, säger Matti Koponen.
Carup har sökt Ford Sverige för en kommentar angående vad som gäller för svenska kunder, men har fortfarande inte fått något svar.
LÄS MER: