Förbluffande haveri av kamrem på nyköpt Volvo. Volvo-verkstad avslöjade tidigare fusk.
– På grund av den felaktiga kamremmen har motorn rasat. Det är enligt nämnden fråga om ett så allvarligt fel att kunden har rätt att häva köpet, skriver Allmänna reklamationsnämnden i sitt beslut.
Hösten 2023 levererade bilhandlaren en Volvo XC60 till en ung kvinna i Småland. Bilen kostade 166 000 kronor och hade gått 23 000 mil. Säljaren lovade då högtidligt att bilen var i ett utmärkt skick. Men redan på våren hände något. Bilägaren var ute på en tur när något hände. Hon förstod inte vad det var men ringde efter bärgare. Väl på verkstaden fick hon en smärre chock. Kamremmen hade gått av och byte av motor och topp skulle kosta henne 150 000 kronor, det är nästan lika mycket som priset på hela bilen.
Bilägaren var frustrerad. Det visade sig att kamremmen var bytt 2020 och att den skulle hålla cirka 18000 mil. Men när Volvos mekaniker tittade närmare såg de att den var felaktigt monterad.
– Volvoverkstaden tycks ha bedömt att kamremmen är felaktigt monterad. Det ifrågasätts att
kamremmen var felaktig vid leverans. Oavsett är det inte vi som bytt kamremmen, skriver bilhandlaren i sitt svar.

De vägrade att köpa tillbaka bilen. Då blev bilägaren arg och vände sig till Allmänna reklamationsnämnden. För henne var det en smärre katastrof att stå med en nästan ny och obrukbar bil.
– Varudeklarationen har varit felaktig, bland annat så stod det att bromsskivorna inte fått någon anmärkning, trots det gick de sönder efter bara fyra månader, skriver kvinnan i sin anmälan.
Men det förnekas av bilhandlaren. Istället påpekar de att kvinnan kört bilen länge innan hon hörde av sig om problemet. Enligt dem har de inget som helst ansvar för bilen som de sålde till kvinnan.
– Kunden får vända sig till den verkstad som bytte kamremmen. I varudeklarationen har bilen inte haft något fel. Bilen har inte omfattats av någon garanti. Kunden har använt bilen i åtta månader och kört den i 2000 mil, skriver verkstaden.
ARN sammanträdde och tittade på båda parters framställning. Man kom fram till att bilhandlaren inte tog sitt ansvar.
– Nämnden bedömer att den utredning som den klagande har gett in bevisar att bilen har haft ett fel på kamremmen. Bilhandlaren har inte bevisat att felet inte fanns vid avlämnandet. Den omständigheten att kamremmen inte monterades av bilhandlaren medför inte att de kunde undgå ansvar för fel som är ursprungliga, skriver ARN.
Därför beslutade de att kvinnan skulle få häva sitt köp. Hon ska få tillbaka hela köpesumman mot att hon återlämnar bilen på företagets bekostnad. Nämndens beslut visar att bilägare får rätt även efter åtta månader för dolda fel som fanns vid köpet. ARN bedömer att den nytta bilägaren haft av bilen kan kvittas mot räntan på köpesumman.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.