En elbil har slagit rekord i värdeminskning. På två år gick en Rimac Nevera ner med 8,7 miljoner kronor. Varje mil kostade 40 500 kronor.
Hyperbilar som görs i begränsad upplaga brukar i vanliga fall vara lysande investeringar. Många har till exempel köpt Koenigseggs bilar och sett en brant värdestegring på några få år. Men med elektriska hyperbilar verkar det vara annorlunda. Fråga bara ägaren som försökte sälja sin Rimac Nevera på auktion.
Trots att den elektriska hyperbilen Rimac Nevera är ett riktigt monster gick budgivningen riktigt trögt. Rimac har slagit flera världsrekord och kan bland annat backa i 276 km/h och gör 0-100 km/h på 1,81 sekunder. Inte ens 1 914 hästkrafter från fyra elmotorer lyckades locka budgivarna.


När hammaren föll för en Rimac Nevera från 2023 på auktionssajten Bring a Trailer löd det högsta budet på 12,8 miljoner kronor. Det motsvarar en värdeminskning på 8,7 miljoner kronor. Eller 40 500 kronor per mil för de blott 215 mil som elbilen körts. Ägaren valde dock att inte acceptera det låga budet utan behöll bilen.
Till och med Rimacs grundare Mate Rimac har varit kritisk mot elektriska hyperbilar. Istället satsar de nu på att släppa en ny Bugatti med mekanisk känsla och en rytande V16-motor.
– En Apple Watch kan göra allt bättre. Den kan göra 1 000 fler saker, den är mycket mer exakt, den kan mäta din puls. Men ingen skulle betala 200 000 dollar för en Apple Watch, säger han under Financial Times Future of the Car.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter