Jätteras för export av kinesiska elbilar

Februari blev en tung månad för kinesisk elbilsexport. Totalt redovisades sämre siffror i nästan alla delar utom i en region i världen. I en kontinent backade man hela 97 procent.

Efter flera år av snabb tillväxt bromsar nu Kinas elbilsindustri rejält – åtminstone när det gäller exporten. Under februari rasade den totala elbilsexporten från Kina med hela 18 procent jämfört med samma månad förra året, enligt färska siffror från kinesisk tull som sammanställts av Bloomberg.

Förklaringen ligger i flera förändringar. Flera europeiska länder har börjat införa tullar på kinesiska bilar. Dessutom har vissa subventioner försvunnit, samtidigt som laddhybrider blivit allt mer populära och intresset för Tesla minskat.

RegionFeb-25Jämfört med Feb-24
Asien47,960-2.7%
Europa28,866-30%
Latinamerika och Karibien12,097-0.3%
Oceanien2,264-11%
Afrika1,27587%
Nordamerika163-97%
Totalt92,625-18%
Källa: Source: Bloomberg/Kinesiska tullen

Men det är först när man tittar på enskilda länder som det verkliga tappet blir tydligt. Exporten till Sydkorea störtdök med hela 51 procent. Till Spanien minskade den med 49 procent. I Belgien – ett nyckelland för Kinas bilindustri – gick exporten ner till drygt 10 000 bilar.

Europa som helhet stack ut mest: här minskade exporten med hela 30 procent i februari, att jämföra med 14 procent i januari. Kina skickar nästan var tredje elbil till Europa – så det här är ingen marginell förändring. Flera av de bilar som lämnar Kina bär dessutom västerländska märken – något många konsumenter kanske inte ens tänker på. Att elbilsboomen från Kina har fått sig en smäll är tydligt.
LÄS MER: