Chrysler är på väg att gå i graven. Enligt tyska källor kan Stellantis lägga ner den klassiska biltillverkaren på sitt jubileumsår.
Det är hundra år sedan Chrysler grundades. Motorpionjären och universalgeniet Walter P Chrysler kom från den sömniga lilla bondhålan Wamego i Kansas. Han föddes 1875 före förbränningsmotorns genombrott. Men de första bilarna fick honom att börja drömma. Walter sökte sig till Michigan och den blomstrande bilindustrin.
Walter skaffade först all den kunskap och erfarenhet han behövde hos Buick. Sedan började han själv att bygga sin egen bil 1925. Den första modellen B-70 kom för 100 år sedan. Det var en teknisk sensation på sin tid. Med hydrauliska bromsar på alla hjul och en sexcylindrig motor blev den mycket populär. Dessutom lyckades Walter Chrysler pressa ner priset så att det blev en försäljningssuccé.
Under sin storhetstid sålde Chrysler nästan tre miljoner bilar om året. Men nu rasar biltillverkaren från Michigan ihop. Förra året blev det ynka 120 000 fordon man sålde. Dessutom är det nästan tio år sedan man presenterade en ny modell. Pacifica, som knappast är en av de vanligaste bilarna på världens parkeringsplatser.
Chrysler var på väg att rasa samman under den förra finanskrisen 2008. Men företaget överlevde nätt och jämnt efter statliga stöd. Sedan kom Stellantis in i bilden. Nu är Chrysler ett av 14 bilmärken under det enorma företagsparaplyet. Stellantis flaggade 2021 för att man skulle göra om Chrysler till ett renodlat elbilsmärke. Men sedan dess har det hänt mycket. Stellantis försäljning rasade med 14 procent förra året. Enligt tyska mediakällor finns det en lista på de svartaste fåren i företaget, som kan få stryka på foten när direktörerna ska försöka vända skutan på rätt köl. Chrysler sägs vara det hetaste namnet.


I USA är kritiken svidande mot Stellantis. När deras inhemska fordonsindustri går på knäna lägger man skulden på Stellantis. Förra året skrev amerikanska återförsäljare på ett protestbrev mot företagsledningen. De kräver radikala förändringar för att få igång försäljningen av bilar igen. Enligt tyska T-online kan Stellantis någon gång under jubileumsåret 2025 besluta om den definitiva nedläggningen av Chrysler. Från sin himmel gråter kanske Walter Chrysler över vad hans efterkommande gjort med livsverket.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.