De gör ett otroligt fynd i en svensk lada. BMW:s ikon M3 E30 som ser ut att ha stått övergiven i många år. Bilen är idag en av BMW:s allra mest eftertraktade.
Youtube-kanalen ”Boråsarna” visar upp ett spektakulärt svenskt ladufynd på youtube. I en svensk lada, någonstans på landet, hittar de en BMW M3 E30 som stått övergiven i många år. Bilen är täckt av damm och taket är belamrat med skräp och en gammal ölflaska. Inredningen bär vissa spår av fukt. Men på det hela taget verkar exemplaret BMW:s ikoniska modell vara en oslipad diamant.
De pumpar däcken och baxar ut den värdefulla bilen ur ladan med hjälp av en traktor. Övriga detaljer är mystiska, då övrig information om det otroliga fyndet än så länge är hemliga. Bilen vinschas till slut upp på en biltransport och styr kosan mot nya glansdagar. Ett fint exemplar av BMW M3 E30 kan vara värt över en miljon kronor.
– Ladufyndet som inte finns, kallar de den.
Idag är BMW M3 E30 en legend. Bilen visades första gången på bilsalongen i Frankfurt 1985 och gjorde sensation. Det var en lättad modell av BMW:s 3-serie och under huven satt en trimmad fyra som till en början hade 200 hästkrafter. Gatversionen togs fram som en homologeringsmodell för DTM-racing och den gjorde succé på racerbanan. För att bilen skulle godkännas behövde BMW sälja 5000 exemplar på ett år.
Den hade stora modifieringar jämfört med en vanlig BMW-serie. I stort sett var bara taket och dörrarna gemensamt. Fjädringen var betydligt tuffare och bilen hade ventilerade skivor med ABS-bromsar. Den manuella växellådan hade ettans växel med så kallad dogleg vänster, längst ner åt vänster.
Motorn var på 2,3 liter och hade fyra ventiler per cylinder. Effekten på 200 hästkrafter var imponerande med tanke på att den saknade turbo. Tack vare att bilen bara vägde 1200 kg gick 0-100 på 6,7 sekunder och toppfarten var hela 235 km/h. Senare kom ännu mer kraftfulla versioner med 220 hästkrafter. Den slutliga versionen fick en större fyra på 2,5 liter och hela 238 hästkrafter. I banracing fick den hela 360 hästkrafter. Totalt byggdes nästan 18 000 bilar och idag är det en av BMW:s mest eftertraktade klassiska modeller.
PRODUKTIONSMODELLER AV BMW M3 E30
1986 BMW M3 (147 kW/200 hk)
1987 BMW M3 (144 kW/195 hk)
1987 BMW M3 med Evolution-motor (159 kW/215 hk)
1988 BMW M3 Cabriolet (144 kW/195 hk)
1988 BMW M3 Europameister (144 kW/195 hk)
1988 BMW M3 Evolution II (162 kW/220 hk)
1989 BMW M3 Cabriolet (159 kW/215 hk)
1989 M3 Cecotto & Ravaglia (159 kW/215 hk)
1990 BMW M3 Sport Evolution (175 kW/238 hk)
Källa: BMW
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter