Många undrar varför elbilar inte ska laddas till mer än 80 procent. Svenske batteriforskaren Erik Berg förklarar riskerna med att ladda ett batteri för högt eller låta det ladda ur helt. I värsta fall kan batteriet bli som en ballong.
– Det vill man definitivt inte, säger Erik Berg, batteriforskare vid Uppsala universitet, till Carup.
De flesta elbilstillverkare har idag som rekommendation att du som elbilsägare inte ska ladda din elbil regelbundet till mer än 80 procent. Endast vid långkörning bör batteriet laddas fullt. Batteriforskaren Erik Berg från Uppsala universitet menar att rekommendationen handlar om en optimeringsfråga i de flesta fallen. Även om ett batteri åldras som långsammast mellan 20 och 80 procent är det ingen fara att ladda mer än så.
– Det är inte jätteskadligt att ladda mer än så; batteriet kommer fortfarande att nå hundratals cykler, säger Erik Berg.
Hur skadligt det är att ladda ett batteri fullt eller ladda ur ett batteri beror också på vilken kemi det består av. Ett LFP-batteri, som en del elbilar har idag, är enligt forskaren inte alls lika känsligt för full urladdning eller fulladdning, men det finns andra batterityper som du bör vara mer försiktig med. Dit hör den vanligaste batterikemin, Litium-nickel-mangan-koboltoxid.
– NMC-batterier är mycket mer känsliga. Det batteriet är speciellt känsligt för att laddas för högt, säger han.

Alla elbilar har idag också ett batteristyrsystem som hela tiden kontrollerar hur mycket av batteriets laddning som används. Det gör bland annat så att batteriet inte ska kunna laddas ur helt eller laddas fullt. De flesta tillverkarna har satt in i systemet så att batteriet aldrig ska kunna gå under fem procent av sin verkliga kapacitet. Om batteriets laddning når en för hög eller låg nivå ökar risken för olika åldrandereaktioner som man inte vill ha.
Det värsta som kan hända med ett batteri om det laddas ur helt är att det bildas en vätgasutveckling, enligt batteriforskaren. Batteriet blir då som en liten ballong.
– Det kan man se på en del äldre batterier i datorer och mobiltelefoner. Styrsystemet i datorn har inte riktigt koll på laddningen när batteriet är för gammalt, och då kan det ladda ur för mycket, vilket skapar en gasbildning inne i batteriet så att det blir som en ballong, och det vill man definitivt inte ha, säger Erik Berg.
Även om det kan vara svårt att tro gäller samma princip för mobiltelefoner som för elbilar, enligt Erik Berg. Det kan man enkelt undersöka själv om man går in på sin mobils inställningar för batteriets styrenhet.
– Jag har sett att Apple i sin styrning av batteriet i telefonen låter batteriet ladda till 80 procent under natten och sedan ligger det kvar vid 80 procent tills en timme eller halvtimme innan du vaknar, då det laddar det sista. Den för statistik på ditt användningsmönster av telefonen och hur den används. Sedan laddar den enligt kurvan. Alltså kan det betyda att om du en morgon bestämmer dig för att gå upp tidigare har du bara 80 procent laddning kvar på din telefon, även om du började ladda den som vanligt, säger Erik.
Erik är samtidigt tydlig med hur han skulle ha gjort ifall han körde en elbil.
– Om jag hade velat maximera livslängden på mitt batteri skulle jag bara ladda fullt vid längre resor och annars stanna vid 80 procent, avslutar Erik Berg.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.