Flera bilhandlare har gått i konkurs under veckan. Men sedan årsskiftet har den stora konkursvågen börjat klinga av.
– Krisen har stabiliserat sig, men det är inte över, säger bilexperten Ronny Svensson.
Februari har inletts med fyra nya bilhandlarkonkurser. Men det handlar om mindre aktörer i branschen som riktade in sig på begagnade bilar. Auto Syd Skåne AB, Bado Bilar Sverige AB, Bosses Bil & Fritid AB och Carl Selection E&AJ Aktiebolag har försatts i konkurs under veckan.
Efter en mardrömslik höst och vår i bilbranschen mattades konkurserna av i januari och februari. En minskning med en procent är inte mycket. Men ger hopp om att läget ljusnar vid horisonten. Men samtidigt tornar ett nytt hot upp mot bilhandlarna.
– I mars är det många som ska betala skattekrediter, det kan vara pengar som ligger kvar sedan pandemin och det är betydande summor, säger Ronny Svensson.
I somras varnade han för att det skulle komma mängder med konkurser bland bilhandlare. Under hösten och vintern har det sedan duggat tätt. Nu hoppas branschen att det ska lätta.
– Krisen har stabiliserat sig, men det är inte över. Jag tror att det kommer börja ljusna till sommaren, säger Ronny Svensson.

Ronny Svensson tror att krisen är över för vissa.
– Jag tror att krisen är över för de som är duktiga på att sälja till företag. Däremot inte för de som säljer till privatpersoner. Företagen köper och där har man inte fått inkomst, säger han.
I februari gick privatköpen upp med 24 procent. Trots det tror inte experten att det gör någon större skillnad för bilfirmor som riktar sig mot privatmarknaden.
– Det är som att spotta en törstig i halsen, det var 70 procent till företagen innan, nu är det 68 procent, säger experten.
Enligt Ronny Svensson har en hel del bilhandlare dragit lärdom av krisen i höstas. Nu har man börjat kasta om strategierna för att möta framtiden.
– Bilhandlarna har förstått att man inte ska dra på sig stora lager. Istället skickar man bilarna på export och får ner skulder och räntekostnader, han.
Sverige exporterar rekordmånga bättre begagnade bilar. Det är ett problem för oss, men nödvändigt för att många handlare ska kunna överleva.
– Man gör inte de där jättebra affärerna, men de blir mer lättrörliga och det går snabbare, säger experten.
Bilbranschen behöver överleva några månader till. Snart vänder det, tror experten.
– Det är inte helt lugnt i båten, vi behöver ställa om marknaden. Det kostar för mycket att ha stora lager och på flera ställen, avslutar Ronny Svensson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.