“Vi har skapat superbatteri till elbilar”

Kinesiska bolaget CATL är redo att ta beställningar på elbilsbatterier som klarar uppskattningsvis två miljoner kilometer – femtio varv runt jorden.
– Om en biltillverkare lägger en order så är vi beredda att leverera, säger grundaren Zeng Yuqun på CATL.

Idag är livslängden på ett elbilsbatteri runt 200 000 km och garantin är på ca åtta år.
Men kinesiska Contemporary Amperex Technology (CATL), som är en av världens största tillverkare av litiumjonceller, har nu lyckats bygga en battericell som kan ta en elbil två miljoner km och ha en livslängd på minst 16 år.
Det är ett enormt steg framåt.

Frågan är vilka biltillverkare som först kommer att använda sig av superbatterierna. Tesla ligger förstås nära till hands. Elon Musks företag använder nämligen CATL-batterier i de Model 3 som företaget producerar utanför Shanghai sedan början av året.
Och Tesla har tidigare annonserat att CATL kommer att tillverka batterier enligt ett recept från Tesla som kommer att sänka totalpriset på elbilar och förlänga livslängden på Teslas batterier.

Den Teslafinansierade forskaren Jeff Dahn publicerade i höstas resultat om NMC532-batterier som inte bara har en livslängd på en miljon miles (1,6 miljoner km) utan dessutom kan ge 16 års livslängd trots att de genomgår fulla laddcykler, vilket annars typiskt sänker livslängden på elbilsbatterier.
Det kan vara dessa batterier som kineserna nu har skapat och som kan vara färdiga att massproduceras.

CATL:s grundare och styrelseordförande Zeng Yuqun förklarar däremot att han är öppen för alla samarbeten:
– Om en biltillverkare lägger en order så är vi beredda att leverera. De här batterierna kostar visserligen 10 procent mer än dagens batterier, men det är stor skillnad på livslängd. Det här är superstarka batterier.

CATL bygger just nu en fabrik i Tyskland och har redan gjort klart en affär med BMW om att förse tyskarna med 70 procent av alla batterier som behövs de kommande åren.