Nu trampar Tesla gasen i botten efter den svaga inledningen på året. Nya omgjorda Tesla Model Y släpps loss i 3 nya versioner i Sverige. Prishöjningen för den billigaste versionen blev bara 820 kronor. Jag har kört bilen på svenska vägar – och den är svårslagen.
Bilen som ska få fart på Teslas fallande försäljning. Idag släpper Tesla den ombakade Model Y i tre nya varianter. Precis som tidigare kommer bilen med fram- och bakhjulsdrift. Sveriges mest sålda bilmodell är förbättrad på många punkter. Prishöjningen blev i slutändan mindre än många befarade. Den dyra Launch Edition har redan sålt slut.
Instegsversionen Model Y med bakhjulsdrift blev bara 820 kronor dyrare än tidigare och landar på 554 990 kronor. Storsäljaren Model Y Long Range AWD fick en höjning med 15 820 kronor och kostar 649 990 kronor. Medan den bakhjulsdrivna versionen med stort batteri höjs med 10 820 kronor. Tesla startade försäljningen klockan sju i morse.



Bilen kommer med dragkrok som standard, liksom det mesta annat du bu behöver. Bland annat ingår autopilot med styrhjälp. I basversionen är det den vanliga vita lacken som gäller. Model Y är mer en helt ny modell än en facelift. Fronten är helt ny, liksom bakpartiet med indirekta lampor. Nya utsidan har gett flera mil längre räckvidd. Bästsäljaren Long Range AWD kommer nu 57 mil med fullt batteri.
Vi på Carup har hunnit göra en första provkörning av Tesla Model Y. Jag ser flera andra Teslaförare vrida nacken ur led när de ser bilen på vägen. Den största påtagliga förbättringen är att bilen blivit betydligt tystare än tidigare. Fjädringen är också förbättrad. Men det är ingen revolution, men det är mer komfortabelt och mindre stötigt och hårt jämfört med tidigare. Den går att köra på dåliga vägar utan att det känns jobbigt. Tesla hävdar att vägbullret minskar med 22 %, slagljudet med 20 % och vindljudet med 20 %.
Styrkänslan är lika fast som tidigare, men bilen känns lugnare och mer harmonisk på vägen. Den har vunnit på att inte vara fullt så direktstyrd som föregångaren och nervositeten är borta. Det är också en lättnad att Tesla behållit blinkersspaken. Den fungerar perfekt, även i rondeller och för filbyten.
Jag var lite orolig hur Tesla klarat hel- och halvljus från de smala remsorna till strålkastare, men det verkar minst lika bra som tidigare. Den nya frontkameran gör att Tesla äntligen verkar ha kommit tillrätta med parkeringshjälpen. Backkameran är förbättrad och väldigt bra även i mörker.


Summa summarum efter en första provtur: Tesla behållit allt som var bra med Model Y och åtgärdat de få svagheterna. Fjädringskomforten är fortfarande inte bäst i klassen, men är mycket bättre än tidigare. Bilen känns gedigen och är väl ihopskruvad.
Inredningen är mer trivsam än tidigare. Det finns interiörbelysning. Kupén är lite mer ombonad med tyginlägg istället för fuskträ och kvalitetskänslan har höjts. Nya finesser har lagts till och ett stort antal små förbättringar har gjorts. Redan tidigare var Model Y riktigt bra. Nu har en svårslagen elbil blivit ännu bättre. Det är ingen slump att den är Sveriges mest sålda bil.
På vägen hamnar jag bakom två andra Teslor med klistermärke på bakluckan: ”I bought this before we know Elon was crazy”. Den som tror att stormen lägger sig och inte har några problem med varumärket kommer dock inte att bli besviken på nya Tesla Model Y.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter