Hyrbilsföretaget Hertz har sålt av 30 000 elbilar, de flesta Teslor. De orsakade enorma förluster. Under förra året gjorde hyrbilsföretaget en förlust på 30 miljarder kronor.
När Hertz gick ut med att de skulle köpa 100 000 Teslor för 45 miljarder kronor 2021 steg både Teslas och Hertz aktier mot skyn. Men beslutet visade sig vara förhastat. Förra året förlorade Hertz 30 miljarder kronor samtidigt som de sålde ut 30 000 elbilar. De dåliga nyheterna fick aktien att falla med 11 procent.
Nu meddelar Hertz att de gjort sig av med alla sina Teslor. De köpte aldrig in så många som 100 000 bilar. Och många såldes ut till så låga priser som under 200 000 kronor. Elbilarna floppade som hyrbilar i USA. De flesta kunder på hemmaplan valde bensinbilar eftersom utbyggnaden av laddstationer är begränsad på många håll i USA.
Men Hertz har inte slutat helt med elbilar. De behåller bland annat många av sina Polestar-bilar i vissa delstater. I Kalifornien är laddnätverket bättre utbyggd och kunderna har en större mognad för elbilar. Hertz i Sverige fortsätter som tidigare med elbilar och har i första hand bilar från Volvo och Polestar.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter