Tre av fyra Mercedesbilar havererade. Nu anklagar trogen förare sitt favoritmärke.
– Det är Adbluesystemet, pumparna går sönder och kostar 30 000 kronor att byta, säger han.
Mannen vill vara anonym. Han har kört Mercedes hela livet. Just nu har han fyra stycken och på tre av dem har samma fel uppkommit. Mannen säger sig ha forskat i ämnet och tror sig vara lösningen på spåret.
– Jag tycker väldigt mycket om Mercedes och har kört dem länge. Vi har flera stycken och köpte nyligen en All-terrain. Men det dröjde inte länge innan servicelampan började lysa.
Bilarna går sönder efter bara några tusen mil. Alla tre har drabbats av samma märkliga fel, säger han.
Det gör också reparationer komplicerad och mycket dyr. Det är pumpen till dieseltillsatsen Adblue som havererar. Det gör också att Adblue-tanken måste bytas.
– Jag har fyra Mercedesbilar E och S-klass, alla har gått ungefär 5500 mil och på tre av dem har pumpen gått sönder och då måste man även byta tanken, säger han.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/mercedes-e-klass-1024x576.webp)
Mercedesägaren är kritisk mot Mercedes. Han menar på att de bygger en bil som inte håller måttet. Sedan lägger de över ansvaret på försäkringsbolaget att betala kostnaderna.
– De tillverkar en bil och köper in en dålig produkt som går sönder. Då hänvisar de till försäkringsbolaget som får ta smällen, sedan går premien upp, säger han.
Anledningen till att pumparna går sönder kan vara miljökraven. Diesel är smutsigt och biltillverkarna har varit tvungna att hitta en lösning på kort tid.
– Man har tvingat fram det här systemet med Adblue. Det har med avgasrening att göra och allt måste gå snabbt. Därför har de blivit undermåliga och måste bytas. Men istället för att ta ansvar så lägger biltillverkarna över ansvaret på försäkringsbolagen, säger den anonyma mannen.
Mannen med tre trasiga Mercedesbilar har pratat med bekanta över hela landet. De bekräftar hans misstankar.
– En nära släkting till mig arbetar på en verkstad. Han säger att det ligger ett enormt upplag med pumpar och tankar utanför. Det verkar som de går sönder i parti och minut, säger han.
Han och frun köpte ännu en Mercedes förra året. Trots att de haft samma problem med två tidigare modeller. Det dröjde inte länge innan historien återupprepas.
– I december tänds varningslampan. På verkstaden sa man att det var avgasreningssystemet och då måste man byta både pump och tank. Det skulle kosta 30 000 kronor, vi hade betalat våra självrisker och kunde se glada ut, säger han.
Mercedesägaren tycker att bilmärket måste göra något åt detta. De behöver bygga pumpar som klarar miljökraven.
– Jag tycker att biltillverkarna, Mercedes i det här fallet, ska ta sitt ansvar. De behöver bygga delar som fungerar och inte lägga över det på försäkringsbolagen att betala. Det går sedan ut över oss kunder, säger han.
Vi på Carup.se har varit i kontakt med Mercedes Sverige flera gånger under snart två veckor. Deras experter har lovat att återkomma med ett svar. Så fort de gör så ska vi skriva och berätta mer.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/07/andreas_jemn-jpg.webp)
Andreas Jemn är journalist och författare.