Så står sig en 34 år gammal Mercedes mot en ny

Hur har Mercedes E-klass förändrats på 33 år – och vad säger det om bilindustrin idag? Överraskande så är inte skillnaderna så stora som man kan tro – och dagens konsument är förloraren. Här är resultatet!

Tyska Carwow.de ville se hur Mercedes E-klass förändrats på 33 år. De ställde en Mercedes E200D från 1991 (W124) mot dagens E220d från 2023 (W214). Bilarna jämfördes i kvalité, bränsleförbrukning, körglädje och över tre decennier av teknisk utveckling.

Men vi börjar med lite om bilarna. Båda modellerna har 4-cylindriga dieselmotorer, men där slutar egentligen likheterna. W124:an, som är känd för sin robusta ingenjörskonst levererar vad som idag är blygsamma 75 hästkrafter och 126 Nm i vridmoment, utan turbo och med en enkel 4-växlad manuell växellåda. Den moderna W214:an är en mildhybrid med turbo, 197 hästkrafter och har ett vridmoment på 440 Nm. Dessutom bidrar en elmotor med ytterligare 23 hästkrafter till den modernare mercan.

Men det är också så att den tekniska utvecklingen har sitt pris – bokstavligen. Justerades priset på en W124 från 1991 för inflation, skulle den kosta runt 44 000 euro idag vilket motsvarar 505 000 kronor. En ny E220d idag börjar dock på 67 000 euro vilket motsvarar 770 000 kronor och med tillval klättrar summan enkelt över 80 000 euro (915 000 kronor). Det är alltså ungefär minst 250 000 kronor dyrare att köpa en ny E-klass idag jämfört med då.

I ett test mätte man bränsleförbrukningen under verkliga körförhållanden. Den äldre W124 imponerade med ett snitt på 0,54 liter/mil vid en medelhastighet på 77 km/h. I förbrukningstestet kördes W124 i en något lägre hastighet än 130 km/h på grund av den 4-växlade växellådan, men växellådan presterade utmärkt, motorn hade ett imponerande och modernt ljud vid normala varvtal trots att bilen rullat närmare 30 000 mil.

Den moderna W214 presterade inte oväntat något bättre med 0,49 liter/mil. Det låter kanske inte som en stor förbättring på 33 år med en skillnad på bara 0,05 liter men då får man väga in faktorer som fyrhjulsdrift, betydligt högre effekt och en automatisk 9-stegad växellåda.

En av testets mest intressanta insikter var hur båda bilarna upplevdes bakom ratten. Trots avsaknaden av moderna funktioner som självkörande system eller mindre viktiga funktioner som inbyggd TikTok (!) håller den äldre W124 fortfarande hög klass. Interiören, trots att den är analog, är genomtänkt och håller än idag påpekar de i testet. Å andra sidan erbjuder den Mercedes W214 den senaste tekniken och en högre nivå av komfort, men testföraren påpekade att skillnaden i körkänsla inte var så dramatisk som man kanske skulle tro.

Den tidlösa kvaliteten i W124, robusta interiör och bilens förmåga att så här många år senare leverera låga driftskostnader gör den till en ikon, medan W214 representerar det moderna med all teknik, kraft och komfort det innebär. Samtidigt kostar det betydligt mer att köpa en sprillans ny Mercedes idag än det gjorde för över 30 år sedan, så frågan är på vilken bekostnad tekniken gått framåt… Hela klippet ser du här:
LÄS MER: