Ett svenskt försäkringsbolag nekade en man ersättning efter att hans bil vandaliserats. Detta efter att man menar att mannen undanhållit uppgifter om bilens skick i anmälan. Nu ger ARN mannen rätt mot försäkringsbolaget.
Trots att BMW-ägaren lämnat felaktiga uppgifter om sin bils motor i skadeanmälan, får han fullt ersättning från försäkringsbolaget Folksam. Skadan på bilen, som orsakades av skadegörelse, handlar nämligen enbart om karossen och glasrutor – inte motorn, som det redan innan vandalismen var fel på, något som ägare utelämnade i sin anmälan.
Den 13 februari 2024 utsattes en man i Landskrona för skadegörelse när hans BMW vandaliserades. En okänd gärningsman bröt sig in i hans garage och slog sönder alla fönster, sidospeglar, fram- och baklyktor, rapporterar Sak & Liv. Dessutom fick motorhuven bucklor efter slag med något slags föremål. Mannen anmälde skadan till Folksam där han hade sin bilförsäkring men försäkringsbolaget vägrade att ersätta skadan i sin helhet.
Folksam hänvisade till ett fel i motorlådan som upptäcktes vid verkstadsbesöket efter skadegörelsen. Försäkringsbolaget menade att ersättningen skulle sättas ned med hälften, då mannen hade uppgett att motorn var i gott skick, trots att den visade sig vara defekt. Men Allmänna reklamationsnämnden (ARN) satte stopp för Folksams plan. ARN konstaterade att skadorna från vandaliseringen inte påverkade motorn – de handlade om kaross och glasrutor. Det fanns därför inget stöd för att minska ersättningen på grund av felaktiga uppgifter om motorns skick.
I sitt beslut rekommenderade ARN Folksam att inte sänka ersättningen, och att återuppta skaderegleringen med beaktande av att motorproblemet inte hade något med de anmälda skadorna att göra.
LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.