Bilprovningens larm: Fel i massor på A-traktorer

Bilprovningen slår larm om farliga brister hos många A-traktorer. Sex av tio A-traktorer var så osäkra att de mest ombesiktigas.
– Besiktningsstatistiken för A-traktorer är oroande men genom att uppmärksamma siffrorna hoppas vi kunna öka medvetenheten framför allt hos ägare och föräldrar, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.

A-traktorernas resultat hos Bilprovningen är alarmerande uselt. Samtidigt som antalet A-traktorer fördubblats på fyra år är det allt fler som har brister och fel som kräver efterkontroll. Det finns idag 56 000 A-traktorer i Sverige. 

Bland de 4000 A-traktorer som Bilprovningen kontrollbesiktade under 2024 hade 72,9 procent brister.  hade brister. Hela 57 procent, motsvarande 6 av 10, hade brister som kräver efterkontroll, vilket innebär att bristerna är så pass allvarliga att fordonet inte får användas mer än nödvändigt innan de har åtgärdats och en fackmannamässig bedömning gjorts av att de har avhjälpts. 

De vanligaste felen var anmärkningar mot komponenter i bromssystemet följt av hjulsystemet den vanligaste orsaken till krav på efterkontroll.
– Vid besiktningen konstaterar vi att A-traktorer ofta är ändrade jämfört med andra fordonsslag. Exempel på detta är att konstruktionen har ändrats så att fordonet går fortare än den tillåtna maxhastigheten om 30 km/timme eller har utökats med fler passagerarplatser, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.

Andelen anmärkningar på kommunikationssystemet ökade från 86 till 90 procent. Detta är extra viktigt hos långsamtgående fordon, enligt Bilprovningen. 
– Besiktningsstatistiken för A-traktorer är oroande men genom att uppmärksamma siffrorna hoppas vi kunna öka medvetenheten framför allt hos ägare och föräldrar, men även brukare samt på sikt kunna vända trenden, avslutar Per-Anders Blommefors.

Så stor andel A-traktorer underkändes 2024

LänAndel underkända totaltAndel Underkända utan krav på efterkontrollAndel underkända med krav på efterkontrollAndel körförbud
Blekinge län50,0 %0,0 %50,0 %0,0 %
Dalarna län78,7 %13,0 %64,8 %0,9 %
Gotlands län70,3 %12,2 %58,1 %0,0 %
Gävleborgs län77,9 %12,9 %64,3 %0,8 %
Hallands län80,2 %8,8 %70,3 %1,1 %
Jämtlands län79,2 %17,3 %61,8 %0,0 %
Jönköpings län69,7 %25,7 %43,4 %0,6 %
Kalmar län70,7 %9,8 %60,9 %0,0 %
Kronobergs län77,6 %6,9 %70,7 %0,0 %
Norrbottens län71,7 %14,8 %55,9 %1,0 %
Skåne län77,9 %13,1 %63,4 %1,4 %
Stockholms län71,3 %15,8 %55,4 %0,0 %
Södermanlands län64,6 %17,2 %46,5 %1,0 %
Uppsala län69,9 %15,5 %54,4 %0,0 %
Värmlands län73,5 %9,0 %63,2 %1,3 %
Västerbottens län77,7 %21,9 %55,5 %0,4 %
Västernorrlands län71,8 %17,6 %53,3 %0,9 %
Västmanlands län56,4 %12,8 %43,6 %0,0 %
Västra Götalands län72,4 %14,9 %56,9 %0,7 %
Örebro län70,5 %14,4 %56,1 %0,0 %
Östergötlands län60,9 %14,7 %46,2 %0,0 %
Totalt72,9 %15,2 %57,0 %0,6 %