Kinesiska biltillverkare vill ta över Volkswagens krisfabriker. Men jobben går förlorade ändå.
– Bara för att de bygger bilar här betyder det inte att det blir fler jobb, säger ekonomiexperten Claes Hemberg.
Volkswagen slåss för att rädda sig ur krisen. Tyskarna aviserade förra året att man lägger ner två fabriker. Den i Osnabrück och en i Dresden. Samtidigt kommer 30 000 att förlora sina arbeten och de som blir kvar tvingas acceptera lägre löner. Nu bekräftar tyska källor att kinesiska biltillverkare är intresserade av de nedläggningshotade fabrikerna.
– Det är inte personal eller maskiner man är ute efter. Utan logistiken, motorvägar och järnvägar som redan finns i anslutning till fabrikerna, säger Claes Hemberg.
Det tyska facket blev försiktigt optimistisk över nyheten att kineserna var på väg. Där hoppas man att det ska rädda jobben, men experten tror inte att de ska vara för optimistiska. Jobben är hotade ändå.
– Vi välkomnar om det är någon som vill bygga bilar i de här fabrikerna, men det ska vara på våra villkor, meddelade IG Metall i Osnabrück, säger Claes Hemberg.
Med kinesiska biltillverkare får vi en helt annan företagskultur. Deras sätt att bygga bilar skiljer sig från den gamla världens ingrodda metoder. Robotar och AI tar över.
– Kineserna bygger inte bilar som europeerna gör. De har mycket färre anställda och är mer automatiserade. Bara för att de bygger bilar här betyder det inte att det blir fler jobb, säger Claes Hemberg.
För politikerna i Tyskland skulle hoppet om att rädda jobben bli en motor att acceptera försäljning. Men förhandlingarna kan bli tuffa och det är osäkert vilka krav man kan ställa.
– Den tyska regeringen kanske kan komma med krav på att anställa ett visst antal personer, men det blir måhända under en övergångsperiod och det är svårt att ställa krav på dessa aktörer, säger experten.
Anledningen är mjukvaran. Där är kineserna längre fram. I Europa kan vi inte konkurrera med deras mjukvara.
– De här bilarna byggs inte på samma sätt som man gjort i Europa. Det handlar mer om mjukvaran och där är kineserna längre fram, så det behöver inte betyda att våra underleverantörer gynnas av detta, säger Claes Hemberg.
Kinesiska biltillverkare behöver inte låsa sig vid vissa underleverantörer. De kan skifta beroende på priset.
– Vi får en mer enhetlig mjukvara. Många tillverkare gör en likvärdig produkt som bilmärket köper in. Det ger billigare bilar till konsumenterna, säger han.
Framtiden är här om två eller tre år. Det tror experten Claes Hemberg som tycker att vi ska förbereda oss på en ny verklighet.
– Med de kinesiska bilmärkena här innebär det en helt ny bransch. Man förhåller sig på ett helt annat sätt till konsumenterna. För unga människor är det viktigt att kunna välja vilken mjukvara man ska ha i bilen, om det är Google eller Apple till exempel, säger han.
Genom att bygga bilar i Europa slinker kineserna under handelstullarna. Våra klassiska bilmärken får livsfarliga konkurrenter inpå stugknuten.
– Konkurrensen kommer att bli mycket hårdare för de europeiska biltillverkarna som måste ställa om snabbare. Men det här är framtiden, säger han.
I Kina går utvecklingen i en sådan fart att man har svårt att förstå.
– I Kina presenterades en ny bilmodell om dagen sista kvartalet 2024, det är en otrolig takt, avslutar Claes Hemberg.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.