Forskare har lyckats nå ett nytt genombrott inom batterikemi. De har tagit fram ett litium-svavelbatteri som åldras långsamt och inte tappar sin kapacitet lika snabbt som tidigare. Batteriet hade kvar 80 procent av sin kapacitet efter 25 000 laddningscykler.
Det forskas hela tiden om nya batterityper som ska ge elbilarna längre räckvidd och bättre prestanda. Ett exempel på det är litiumsvavelbatterier som visar otroligt lovande egenskaper. Tidigare har forskarna haft problem med batterikemin eftersom litiumsvavelbatterier tappar mer kapacitet över tid och åldras därför snabbare. Men nu kan det problemet vara löst.
Kinesiska och tyska forskare har tagit fram en ny typ av litium-svavelbatteri som inte lider av samma problem. I forskarnas studie, som publicerades i Nature, avslöjar de hemligheten i batterikemin. De använder sig av fasta elektrolyter som gör att litium-svavelbatteriet inte åldras lika snabbt som tidigare.
Vanliga litiumsvavelbatterier brukar inte gå att ladda och laddas ur mer än 100 gånger, men detta nya batteri ska ha haft kvar 80 procent av sin kapacitet efter 25 000 laddningscykler. Den nya tekniken ska även ha dramatiskt förbättrat laddningseffektiviteten.
Men trots det stora genombrottet kvarstår en del frågor om batteriet. Forskarna avslöjar inte något om energitätheten, som också är en viktig faktor. Men det finns andra genier som har hittat en lösning på det tidigare. Förra året lyckades en grupp forskare från Kina ta fram ett litium-svavelbatteri med en energitäthet på 700 Wh/kg, vilket är mer än dubbelt så mycket som dagens elbilsbatterier har.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.