Raseri mot professor – sa det förbjudna om elbilar

Professorn Martin Sommer får utstå stenhård kritik i Danmark. I en ny bok skriver han att elbilar förbrukar 382 procent av dina årliga resurser. En bensinbil påstås bara göra åt 69 procent.
– Skillnaden i hållbarhet mellan en bensinbil och en elbil är mindre än vad vissa kanske tror, säger Morten Sommer, professor i mikrobiologi, till Videnskab. 

Vilken typ av bil som är mest miljövänlig att köra är ett hett diskussionsämne inom bilvärlden. Den danske professorn Morten Sommer valde att lyfta fram ämnet i sin nya bok “Är mitt liv hållbart?”. Men efter att boken lanserades har den mötts av raseri från flera danska forskare och debattörer. De är särskilt kritiska mot hur elbilars miljöpåverkan lyfts fram genom en graf i boken, som de menar är missvisande.
– Det grafen visar är inte ett särskilt relevant sätt att jämföra hållbarhetsaspekter, säger Søren Løkke från Aalborg Universitet, till Videnskab.

I boken visas olika biltypers påverkan på miljön enligt danska forskares uträkningar. De har valt att inte bara titta på klimatpåverkan. Den del som fått utstå mest kritik är den som visar hur mycket bilarna kräver av jordens resurser. Enligt stapeln använder du upp till fyra gånger så mycket naturresurser som du egentligen borde om du kör en elbil. I boken står det dessutom att du förbrukar 382 procent av din årliga resursförbrukning ifall du kör en större elbil, drygt 1000 mil under ett år och på samma sträcka med en bensinbil förbrukar du enbart 69 procent av din resursförbrukning. Beräkningen är gjord på en Tesla Model S.

Här är den kritiserade grafen från Morten Sommers bok. Enligt professorns bok gör en elbil av med 382 procent av din årliga förbrukning av naturresurser medan en bensinbil gör åt med 69 procent. Grafik: Morten Sommer/DTU

Siffrorna tycks vara förbjudna att torgföra, och kritiken mot forskaren är skoningslös. Många danska forskare anser att grafen inte är rättvis och är rädda för att boken ska få bilägare att avstå från elbilar. 
– Det är både ett ytligt och kanske också ett lite farligt sätt att ställa upp grafen på, så att svaga själar kan dra slutsatsen att bensinbilen är att föredra. Det är inte en lösning på någonting, säger Henrik Wenzel, kemiingenjör och professor i grön teknik vid Syddansk Universitet, enligt Videnskab. 

Ett stort problem forskarna har med boken är att den bara visar en ögonblicksbild av situationen utan att ta hänsyn till att elbilstekniken hela tiden utvecklas. De menar också att elbilarna ständigt blir bättre och att mer resurssnåla batterier hela tiden kommer.
– Resurserna från ett batteri kommer att ha ett tillräckligt stort värde för att vi förmodligen ska lyckas återvinna det mesta. För det andra, och förmodligen det viktigaste, hittar vi hela tiden nya lösningar, säger Henrik Wenzel, till Videnskab.

Morten Sommer själv tycker inte att boken på något sätt är missvisande.
– För som vi också skriver i boken tror vi att elbilar överlag är bättre än fossilbilar. Det finns bara vissa utmaningar med elbilar som vi skulle vilja göra konsumenterna medvetna om, säger han till Videnskab.
LÄS MER: