Världens största räckviddstest för elbilar är avgjort. Vinnaren blev en skräll. Polestar 3 slog Tesla och fick det nästa bästa resultatet någonsin.
– Det var inte bilen som var favorit på förhand, skriver Motor.
24 elbilar kördes tills de dog. Varje år testar norska NAF och tidningen Motor elbilar tillsammans för att se hur lång räckvidden är i verkliga förhållanden. I år kördes vintertestet i halka och kyla i Norge. De norska journalisterna vill sätta bilarna på prov för att se hur mycket räckvidden sjunker på vintern – för de officiella WLTP-siffrorna som bilen säljs med tas fram i 23 plusgrader. Elbilarna körs till batteriet är så tomt att de stannar.
Tesla Model 3 Long Range var stor förhandsfavorit i årets test. På papperet ska elbilen ha en räckvidd på 70,2 mil. Det var nästan nio mil längre än närmaste konkurrent. Men Teslan blev en stor besvikelse i testet och gick 24 procent kortare än den angivna WLTP-räckvidden. Teslan stannade efter 53,1 mil, bilens trippmätare visade dock felaktigt att den kommit 1,5 mil längre.
Istället blev det en skrällvinnare i testet. Nya Polestar 3 fick det näst bästa resultatet någonsin i vintertestet och kom 53,1 mil. Det är lika långt som Teslan, men bara en avvikelse på 2,9 mil mot den officiella WLTP-räckvidden. Därför korar norrmännen Polestar till stor vinnare i testet.
– Med slutstopp efter 531 kilometers körning hade Polestar 3 en avvikelse på 5,18 procent, den näst bästa siffran vi har fått under sex upplagor av vintertestet, skriver tidningen Motor.
Motorjournalisten Vegard Møller Johnsen från Broom som körde Polestar 3 i testet var imponerad:
– Den har verkligen allt man vill ha på en långresa. Det är bekvämt, och viktigast av allt, det är lugnt. Nästan inget vind- eller hjulljud, vilket är viktigt när man kör så länge.
Många dyra elbilar svek i testet och visade upp stora tapp av räckvidden i vintertemperatur. Peugeot E-3008 hade den största avvikelsen med 32 procent. Även VW ID.7 GTX Tourer visade ett stort köldtapp med 23 procent, trots att en liknande elbil nyligen slog rekord i ett bantest.
Nya elektriska lyxbilarna Porsche Macan och Audi Q6 e-tron hade båda ett tapp på 22 procent jämfört med den officiella WLTP-räckvidden. Porschen stannade efter 429 km medan Audin hade kört slut efter 481 km. Många elbilarna fick stora avvikelser trots att temperaturerna bitvis var runt fem plusgrader. Vägarna var dock blöta och hala vilket kan fresta på räckvidden.
Så lång räckvidd hade 24 nya elbilar i vintertemperatur
Bilarna är rankade efter lägsta avvikelsen jämfört med officiell WLTP-räckvidd
Bilmodell | Officiell räckvidd enligt WLTP | Uppnådd räckvidd | Avvikelse, % |
Polestar 3 | 560 | 531 | −5,18% |
BYD Tang | 530 | 481,6 | −9,13% |
Mini Countryman | 399 | 355 | −11,03% |
Lotus Emeya | 500 | 436,3 | −12,74% |
BYD Sealion 7 | 502 | 436,4 | −13,07% |
Mercedes-Benz G-klasse | 443 | 380,8 | −14,04% |
Kia EV3 | 590 | 499,1 | −15,41% |
Porsche Taycan | 592 | 499,1 | −15,69% |
BYD Seal U | 500 | 421 | −15,80% |
Hongqi EHS7 | 540 | 452,3 | −16,24% |
Smart #3 | 415 | 346,1 | −16,60% |
Ford Explorer | 525 | 437 | −16,76% |
NIO EL8 | 503 | 411,9 | −18,11% |
Ioniq 5 | 546 | 436,3 | −20,09% |
BMW i5 Touring | 497 | 392,4 | −21,05% |
Volvo EX30 | 472 | 370,9 | −21,42% |
Audi Q6 e-tron | 616 | 480,8 | −21,95% |
Xpeng G6 | 550 | 429,3 | −21,95% |
Porsche Macan | 552 | 428,6 | −22,36% |
VW ID.7 GTX Tourer | 571 | 440,2 | −22,91% |
Tesla Model 3 | 702 | 530,8 | −24,39% |
Peugeot E-5008 | 488 | 361 | −26,02% |
Voyah Dream | 482 | 343,8 | −28,67% |
Peugeot E-3008 | 510 | 347 | −31,96% |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter