Kördes tills de dog – så långt kom 24 elbilar i kyla

Världens största räckviddstest för elbilar är avgjort. Vinnaren blev en skräll.  Polestar 3 slog Tesla och fick det nästa bästa resultatet någonsin. 
– Det var inte bilen som var favorit på förhand, skriver Motor.

24 elbilar kördes tills de dog. Varje år testar norska NAF och tidningen Motor elbilar tillsammans för att se hur lång räckvidden är i verkliga förhållanden. I år kördes vintertestet i halka och kyla i Norge. De norska journalisterna vill sätta bilarna på prov för att se hur mycket räckvidden sjunker på vintern – för de officiella WLTP-siffrorna som bilen säljs med tas fram i 23 plusgrader. Elbilarna körs till batteriet är så tomt att de stannar. 

Tesla Model 3 Long Range var stor förhandsfavorit i årets test. På papperet ska elbilen ha en räckvidd på 70,2 mil. Det var nästan nio mil längre än närmaste konkurrent. Men Teslan blev en stor besvikelse i testet och gick 24 procent kortare än den angivna WLTP-räckvidden. Teslan stannade efter 53,1 mil, bilens trippmätare visade dock felaktigt att den kommit 1,5 mil längre. 

Tesla Model 3 blev en besvikelse och hade ett räckviddstapp på 24 procent.
Istället var det Polestar 3 som skrällde i testet, den hade bara en avvikelse på fem procent i kyla jämfört med den officiella WLTP-räckvidden.

Istället blev det en skrällvinnare i testet. Nya Polestar 3 fick det näst bästa resultatet någonsin i vintertestet och kom 53,1 mil. Det är lika långt som Teslan, men bara en avvikelse på 2,9 mil mot den officiella WLTP-räckvidden. Därför korar norrmännen Polestar till stor vinnare i testet. 
– Med slutstopp efter 531 kilometers körning hade Polestar 3 en avvikelse på 5,18 procent, den näst bästa siffran vi har fått under sex upplagor av vintertestet, skriver tidningen Motor

Motorjournalisten Vegard Møller Johnsen från Broom som körde Polestar 3 i testet var imponerad:  
– Den har verkligen allt man vill ha på en långresa. Det är bekvämt, och viktigast av allt, det är lugnt. Nästan inget vind- eller hjulljud, vilket är viktigt när man kör så länge.

Många dyra elbilar svek i testet och visade upp stora tapp av räckvidden i vintertemperatur. Peugeot E-3008 hade den största avvikelsen med 32 procent. Även VW ID.7 GTX Tourer visade ett stort köldtapp med 23 procent, trots att en liknande elbil nyligen slog rekord i ett bantest.  

Nya elektriska lyxbilarna Porsche Macan och Audi Q6 e-tron hade båda ett tapp på 22 procent jämfört med den officiella WLTP-räckvidden. Porschen stannade efter 429 km medan Audin hade kört slut efter 481 km. Många elbilarna fick stora avvikelser trots att temperaturerna bitvis var runt fem plusgrader. Vägarna var dock blöta och hala vilket kan fresta på räckvidden. 

Så lång räckvidd hade 24 nya elbilar i vintertemperatur

Bilarna är rankade efter lägsta avvikelsen jämfört med officiell WLTP-räckvidd

BilmodellOfficiell räckvidd
enligt WLTP
Uppnådd
räckvidd
Avvikelse, %
Polestar 3560531−5,18%
BYD Tang530481,6−9,13%
Mini Countryman399355−11,03%
Lotus Emeya500436,3−12,74%
BYD Sealion 7502436,4−13,07%
Mercedes-Benz G-klasse443380,8−14,04%
Kia EV3590499,1−15,41%
Porsche Taycan592499,1−15,69%
BYD Seal U500421−15,80%
Hongqi EHS7540452,3−16,24%
Smart #3415346,1−16,60%
Ford Explorer525437−16,76%
NIO EL8503411,9−18,11%
Ioniq 5546436,3−20,09%
BMW i5 Touring497392,4−21,05%
Volvo EX30472370,9−21,42%
Audi Q6 e-tron616480,8−21,95%
Xpeng G6550429,3−21,95%
Porsche Macan552428,6−22,36%
VW ID.7 GTX Tourer571440,2−22,91%
Tesla Model 3702530,8−24,39%
Peugeot E-5008488361−26,02%
Voyah Dream482343,8−28,67%
Peugeot E-3008510347−31,96%

Källa: Motor.no / NAF

LÄS MER: