Felet som inte får hända: Nya elbilen började läcka under världsberömda räckviddstestet.
– Det droppar ner på mittkonsolen, säger testföraren Öjvind Monn Iversen till norska Motor.
Just nu pågår världens största räckviddstest i Norge. Sträckan mellan Oslo och Gjövik är ett 14 mil långt elände. Det kan till och med den mest luttrade norrman intyga. Därför tyckte den norska motortidningen att det var en bra sträcka att pröva Fords nya elbil Explorer.
Bakom ratten satt den erfarna motorjournalisten Öjvind Monn-Iversen. Han anses vara en expert av rang, som till och med kallas som expertvittne vid rättegångar. Men efter ungefär halv sträckan hamnade han i en bilkö och stannade.
Då märkte Öjvind att det läckte in vatten från taket. Han såg sig om och förstod att vattnet kom från en läcka mellan vindrutan och taket, skriver Motor.no.
– Och så droppar det ner på mittkonsolen. Därifrån rinner vattnet ner i rummet där du kan ladda din mobiltelefon, säger han.
Öjvind upptäckte samtidigt att sensorerna inte fungerar som de skulle.
– Där det blir blötast finns en plastplatta med nödblinkers och volymkontroll. Men det kan mycket väl bero på vädret som gör att smuts täcker dem. Nu hoppas jag att vädret blir bättre under dagen, annars kan det här bli en blöt tur, säger experten.
Fords blev givetvis inte glada när de fick höra om debaclet. Det här är nog en av de sista sakerna en biltillverkare vill ha skrivit i tidningarna. Men samtidigt lämnade de en bra förklaring till varför det kunde bli så fel.
– Den här bilen har precis fått bytt vindruta efter ett stenskott, för att vara redo för räckviddstestet. Här har det tydligen gått lite fort i kurvorna, det är bara att beklaga. Som tur är har vi inte upplevt detta på andra bilar, säger Fords informationschef Anne Sønsteby.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.