Planen: Så ska VW räddas efter jobbslakten

Nu startar det enorma arbetet med att rädda Volkswagen. Varje fabrik i Tyskland ska nu stresstestas – annars blir de utan investeringar. En ny modelloffensiv ska rädda märke. 
– Vi kommer med nio nya modeller till 2027, säger VW-chefen Thomas Schäfer till Bild Zeitung

I fredags kväll kom beskedet att 35 000 jobb försvinner på Volkswagen i Tyskland fram till 2030 efter att ledningen kommit överens med facken. Dessutom kommer produktionen av Volkswagen Golf att flyttas till Mexiko. Inga fabriker läggs ner direkt, men fabrikerna i Dresden och Osnabrück går miste om sin bilproduktion. Personalen får inga löneökningar fram till 2030. 

Att vända Volkswagens utveckling blir en tuff uppgift för märkes-vd:n Thomas Schäfer. Han meddelar nu att alla fabriker i Tyskland kommer att genomgå ett stresstest – annars blir de utan nya investeringar. 
– Vi har med avtalet kommit överens om tydliga mål och åtgärder för varje ort som vi vill uppnå konkurrenskraft med. Framtida investeringsbeslut kommer att baseras på att uppnå målen, säger Thomas Schäfer till tyska Bild Zeitung

Nio nya modeller ska rädda Volkswagen. Bland annat nya VW ID.2 All som visas nästa år i produktionsversion.
Thomas Schäfer har en svår uppgift framför sig.

Trots att produktionskapaciteten i Tyskland sänks från tre miljoner bilar till 2,3 miljoner innehåller räddningsplanen också offensiva satsningar. VW vill fortsätta vara Europas största bilmärke. 
– Vi kommer med nio nya modeller till 2027. Vi vill vara nummer 1 i Europa även i den elektriska tidsåldern – med minst tre VW-bilar i topp 10-rankingen i EU, säger Thomas Schäfer till Bild.

Enligt ett meddelande på VW:s intranät från koncernchefen Oliver Blume var förhandlingarna med facket de hårdaste han upplevt under sin långa karriär. 
– Det rådde stor osäkerhet om vad som skulle hända härnäst med platserna och anställningstryggheten. Det gjorde också något med mig känslomässigt, skriver Blume. 
LÄS MER: