Mytomspunnen VW-motor går i graven efter 34 år

En av Volkswagens mest mytomspunna motorer går i graven. Den utvecklades till slut till Bugattis W16-motor. VR6-motorn är död efter 34 år. 

Den märkliga sexcylindriga motorn dök första gången upp i Volkswagen Golf i början av 1991. Det var en speciell motor och många minns de skönsjungande och vrålsnabba Golf VR6 med som dök upp vägarna och körde ifrån det mesta. 

Motorn är en mycket speciell konstruktion och har bara 15 graders vinkel mellan de två cylinderbankarna. Det betyder att ett enda topplock kan användas, trots att det är en V-motor. Cylindrarna ligger dessutom omlott. Det gjorde att motorn fick plats i Volkswagens mindre bilar. 

Motorn blev något av trimmarnas favorit och pallar för riktigt höga effekter. Men även Volkswagen utvecklade större versioner av VR6. Först kom en W8 i Passat och till slut den berömda W16-motorn i Bugatti med 1600 hk. Här höll vi på att glömma Bentleys W12 som lades ner häromåret. Den motorn har också funnits i VW Phaeton. En V5-variant med en cylinder bortplockad fanns också på 1990- och 2000-talet. Den användes främst i VW Golf och Bora och är en bilhistoriens mest udda historier. 

Många i Sverige trodde att VR6 redan var död, men den levde ända in i det sista i vissa modeller i USA och Kina. Den sista VR6-motorn byggde den 12 december 2024. Genom åren har den suttit i bilmodeller som Corrado, Beetle, Passat, Vento/Bora/Jetta, Touareg, Phaeton, Transporter, Eos, CC och Sharan. Men även Porsche Cayenne, Audi Q7, Audi TT, SEAT Leon, SEAT Alhambra och Skoda Superb har använt VR6 på vissa marknader. 

VR6-motorns hädanfärd meddelades i smyg av Volkswagen genom att talespersonen Andreas G. Schleith smög ut nyheten på Linkedin. Numera satsar VW nästan bara på fyrcylindriga motorer ihop med turbo och olika hybriddrivlinor. 
LÄS MER: