Citroën har stämt nya elbilsvarumärket Polestar.
Enligt Citroën är Polestars logotyp alltför lik Citroëns dubbla pilar.
Nu har en fransk domstol gett Polestar sex månaders försäljningsförbud i Frankrike och 1,5 miljoner kr i böter.
Planen var att Polestar skulle börja levereras i Frankrike i slutet av 2020, men nu ser det ut att dröja ytterligare på grund av det juridiska bråket. Polestars ankomst till Frankrike blockeras av Citroën, avslöjar Automobile Magzine.
Franska kunder kan inte längre nå Polestars webbplats där bilen går att beställa.
– Tillgång till Polestar-webbplatsen är inte tillgänglig för den franska allmänheten på grund av territoriella begränsningar för användningen av franska varumärken nr 016898173 och nr 01689532, får besökaren upp som meddelande.
Anledningen är att Citroën anser att likheten är för stor mellan Polestars logotype och Citroëns klassiska pilar. I juli skickade Citroën in en stämning till domstol. I somras dömde domstolen i Citroëns favör:
”företaget POLESTAR PERFORMANCE har skadat anseendet för de franska varumärkena nr 3422762 och nr 3841054 av vilka företaget AUTOMOBILES CITROËN är ägare ”
Enligt domen ska Polestar betala böter på 1,5 miljoner kronor och tvingas nu ta paus i sex månader från franska marknaden.
CarUp har varit i kontakt med Polestar som låter hälsa att de inte har några kommentarer.
Det är inte första gången biltillverkare är i varumärkesbråk. På 1960-talet tvingade Peugeot Porsche att byta namn på sin 901-bil till 911. Och Audi förbjöd på 1990-talet Renault att kalla sin fyrhjulsdrift för Quadra, som var för likt Quattro.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter