Sveriges sista Dodge Charger 500 stod gömd i ett garage i 40 år. Genom åren har ägaren lagt ut 700 000 kronor enbart i garagehyra.
– Jag trodde aldrig att han skulle sälja den, säger Tony Persson.
Det är över 40 år sedan Tony följde med sin bror Håkan för att köpa drömbilen. En Dodge Charger 500, en av tre som såldes i Sverige.
– Den förra ägaren hade varit mycket noggrann och bytt motor och målat botten, det var populärt på den tiden. Det var en väldigt fin bil och jag minns att min bror var väldigt nöjd med den, säger Tony Persson.
De körde hem till Skåne igen. Håkan såg fram mot en raggarsommar i bästa stil. Men det blev bara en säsong och motiven till det är fortfarande okända.
– Min bror besiktigade den och körde några månader. Men sedan ställde han in den i garaget på ett par pallbockar och sedan dess har den stått där, säger Tony Persson.
Det var sommaren 1984.
– Vi höll på mycket med bilar på den tiden. Jag var igång med dragracing, men Dodgen var något annat, det var ett finåk, fortsätter Tony Persson.
Ändå stod den gömd i garaget. Men det hände ibland att någon motorintresserad fick nys om bilen. Då var det inte ovanligt att de knackade på hemma hos Håkan Persson med ett bud. Genom åren har den haft många spekulanter. Men ingen har fått köpa den, tills nu.
— Han har blivit erbjuden 300 000 kronor, men aldrig velat sälja den. Ingen har fått köpa och därför trodde jag aldrig att någon skulle få köpa den, och bilen skulle stå kvar där ute i det mörka garaget, säger Tony Persson.
Håkan Persson har sett till så att bilen har mått bra där ute i sin ensamhet. Men det har inte varit billigt att ha en bil i ide genom fyra långa decennier.
– Han har lagt över 700 000 kronor i hyra för garaget genom åren. De pengarna får han aldrig igen.
Efter många år glömde Tony till och med bort att hans bror satt och ruvade på en gammal goding. Samtidigt började hans egna barn att bli intresserade av bilar och raggarliv.
– De hade växt upp med att jag höll på med det. En dag kom Tomas, min mellersta son, och han var ute efter en raggarbil och undrade om jag kunde hjälpa honom, säger Tony Persson.
Men Tony var osäker på om det fanns något för sonen. Sådana bilar är dyra och ungdomarna måste ta hand om sina pengar.
– Men så kom Tomas på att hans farbror hade den där gamla Dodgen. Men då skrattade jag bara, den var inte till salu. Det var knappt ens lönt att tänka på den bilen, säger Tony Persson.
Men Tomas är en enveten gosse. Han tänkte inte ge sig i första taget. Därför åkte han hem till sin farbror Håkan, knackade på dörren och slog sig ner vid köksbordet.
– Det verkade som de kom överens. Sedan gick det snabbt och Tomas fick köpa den för 100 000 kronor. Då sparar Håkan lite pengar på garagehyran också, säger Tony och skrattar.
När han fick höra om sonens upptåg blev Tony nyfiken. Han tog bilen och körde raka vägen till Håkans hus.
– Jag kom till garaget för att titta på den. I samma stund kom jag att tänka på att det var 40 år sedan jag var där senast. Men det kändes som igår. På golvet hittade jag gamla delar till en Camaro som jag haft en gång i tiden. Ja, det var verkligen en riktig nostalgitripp för mig.
Men bilen var inte komplett. Den stod uppallad och det saknades några vitala delar för att man skulle kunna ta ut den på vägarna igen.
– Den hade ingen motor och det saknades bakaxel. Men nu när sonen köpt den här bilen ville jag gärna hjälpa honom så att den kom i ordning.
– I övrigt är den i perfekt skick, det finns inte någon rost alls på den och bilen är nästan som ny. Dessutom har den bara gått 6600 mil i Sverige, det är helt otroligt. Jag tror att det är den sista Charger 500 som sålts i Sverige, säger Tony Persson.
Far och son började genast att leta efter en motor och bakaxel.
– Vi hittade i Markaryd, en 440 och den passar perfekt. Allt som allt har Tomas bara lagt 130 000 kronor på den här bilen och den är värd mer, säger Tony stolt.
Han mindes sina varnande ord till Tomas när han började leta efter en bil.
– Du kommer att få lägga minst 300 000 kronor, hade han sagt då. Nu är det Tomas som kan flina pappa upp i ansiktet.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.