Skatteverkets varning till alla som ska byta däck

Skatteverket varnar alla som ska byta däck att se upp. Tänk på flera saker.
– Jag vädjar till konsumenterna att tänka efter, säger Lasse Dahlqvist, expert på Däckspecialisternas Riksförbund.

Förra hösten slog Skatteverket till mot 250 däckfirmor. Resultatet blev nedslående. Nästan hälften av alla som kontrollerades uppvisade brister i kassahantering och personalliggare. Nu när vi är mitt i en ny säsong av däckbyte uppmanar Skatteverket oss alla att tänka på att ta kvitto när vi byter däck. 

– De flesta däckföretag vill göra och gör rätt men många företag utsätts ändå för osund konkurrens eftersom vissa företag inte följer reglerna. Som kund ska du alltid begära kvitto, det visar att försäljningen har registrerats i kassan, och du ska fundera över om priset är rimligt. Med ett för lågt pris finns det inte utrymme för avtalsenliga löner, skatter eller sociala avgifter, säger Christoffer Blomqvist på Skatteverket.

Skatteverket råder alla bilister att ta kvitto när du byter däck.

Företagen som fuskar har struntat i att slå in skiftet i kassan och har i flera fall haft svartjobbare.
– I kontrollerna har vi upptäckt att all försäljning inte har registrerats i kassaregistret och att personer som arbetat i däckföretaget inte varit inskrivna i personalliggaren. I några fall har vi funnit personer som enbart haft ersättning från Försäkringskassan och ingen lön, säger Christoffer Blomqvist

Problemet med de nya så kallade Pop-up-verkstäderna var omfattande. Många uppvisade stora fel och brister i hanteringen av skatter och redovisning. Branschen välkomnar detta. 
– Vi tycker inte att de är seriösa, det är vårt ställningstagande och vi har inte ändrat i våra stadgar för att de ska kunna bli medlemmar, säger Lasse Dahlqvist.

När det finns misstanke om att löner och skatter inte redovisats startar Skatteverket en utredning. Där kan de också varna andra myndigheter om det finns misstanke om felaktiga utbetalningar. 
– Vi stödjer Skatteverkets kontroller. Som branschorganisation tycker vi det är bra. Med deras metoder så blir det en osund konkurrens, de kan sälja en tjänst mycket billigare än vad en seriös aktör kan göra, säger Lasse Dahlqvist.

Från branschen förstår man att bilägarna vill spara en slant. Men i det här fallet riskerar man att gynna oseriösa aktörer som hotar riktiga jobb. 
– Jag hoppas också att det finns ett intresse även från konsumenterna att ta ansvar, säger Lasse Dahlqvist.

Nu på hösten har bilisterna längre tid på sig att byta hjul. Då kan verkstäderna hantera köerna. Men till våren har man bara två veckor på sig, det öppnar dörrarna för de oseriösa aktörerna. 
– Vi har det lite bättre nu på hösten eftersom skiftessäongen är längre. Men på våren har vi bara ett par veckor på oss, då blir det snävare, säger Lasse Dahlqvist.
LÄS MER: