CATL har tagit fram ett nytt batteri till laddhybrider som överträffar en del elbilars räckvidd. Dessutom ska det gå att ladda 28 mil på 10 minuter. De nya batterierna förväntas lanseras redan nästa år.
Nya laddhybrider har i dag en elektrisk räckvidd runt 10-14 mil. Nyligen avslöjade Audi sin A3 Sportback TFSI e som har en elektrisk räckvidd på 14,3 mil, vilket var ett nytt rekord. Men redan till nästa år kan laddhybriders räckvidd på el höjas rejält. I alla fall för de biltillverkare som använder sig av batterier från CATL.
Den kinesiska batterijätten hävdar att de lyckats ta fram ett nytt superbatteri till laddhybrider som ska ge en elektrisk räckvidd på 40 mil. Det är siffror som går att jämföra med många elbilar och en teknik som skulle vara revolutionerande för laddhybrider. Enligt CATL ska batteriet dessutom kunna laddas 28 mil på 10 minuter om laddstationen klarar av det, skriver Insideevs.
Batteriet kallas för Freevoy och har fått sin utökade räckvidd tack vare en ny typ av katod och anod. Katoden får en ytbehandling av en ny typ av högspänningsvätska som bildar ett tunt lager och skyddar mot oönskade kemiska reaktioner. Dessutom har katoden fått små strömsatta partiklar inuti sig som ska förbättra batteriets prestanda.
Redan till nästa år hoppas CATL att ett 30-tal laddhybridsmodeller ska rullas ut utrustade med företagets nya monsterbatteri. Några av de första märkena som kommer få använda sig av batteriet är Geely, Chery, GAC och VOYAH.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.