Så fungerar nya super-V6:an som går på vätgas

Alpine har tagit fram en unik V6-motor som körs på vätgas.  Motorn kommer att installeras i deras hyperbil Alpenglow Hy6. Totalt sett ska motorn kunna leverera en kraft på 740 hästar och en topphastighet på 330 km/h. 

Alpine har sedan 1980-talet en tradition av V6-motorer. Något som definierat deras bilar till stor del genom åren. När biltillverkarens ingenjörer skulle ta fram nästa V6:a valde de bort elektricitet för att lägga allt fokus på en helt ny supermotor som körs på vätgas i stället. 

Alpine byggde vätgasmotorn helt från grunden och resultatet blev en 3,5-liters dubbelturbo V6:a. Under utvecklingen av motorn använde ingenjörerna metoder från Formel-1-motorer. Till skillnad från bränsleceller som omvandlar vätgas till elektricitet så fungerar Alpines nya motor i stort sett som en vanlig kolvmotor, med skillnaden att den går är specialdesignad för att gå på vätgas. Förbränningskammaren har designats så att den ska använda sig av en specialtyp av väte (Dihydrogen H₂) som ska ge den en mer normal förbränning. V6:an är utrustad med dubbla turboaggregat.

Alpenglow Hy6.

V6:an kommer med 740 hästkrafter och ger bilen en topphastighet på 330 km/h. Hyperbilen som vätgasmotorn ska utrustas i kommer att bli Alpenglow Hy6 som även kommer få tre vätgastankar på 2,1 kg vardera, alltså finns det plats för 6,3 kg totalt. Vätgasen lagras i tankarna med ett tryck på 700 bar, men när vätgasen sprutas in i cylindrarna minskar trycket till 200 bar. 

Vätgasmotorn kommer förmodligen att testat till en början inom racing, men i framtiden kommer vi förmodligen se V6:an utrustad i bilar som får köra på allmänna vägar också.

LÄS MER: