Pyttelitet batteri gör service av elbil dubbelt så dyr

Servicen vid 6000 mil till en elbil blev dubbelt så dyr. Orsaken var ett litet backup-batteri till SOS-tjänsten som måste bytas. Nu känner sig ägaren lurad.
– De vill hitta saker de kan tjäna pengar på, säger Henrik Spång till Aftonbladet. 

När Henrik Spång i Grästorp lämnade elbilen Kia EV6 för första gången på service slutade kalaset på cirka 3000 kronor. Ett pris som elbilsägaren kände sig nöjd med. Men när det sedan var dags för nästa underhåll för EV6:an vid 6000 mil dubblerades kostnaden.
– Det är en orimlig kostnad, säger Spång till Aftonbladet. 

Det som gjorde att priset hade ökat markant var ett byte av ett pyttelitet batteri som fungerar som backup i bilens SOS-tjänst. Ett system som gör att bilen själv ringer till larmcentralen vid en olycka. Bara bytet av batteriet kostade 3000 kronor och den totala kostnaden för servicen landade på 6785 kronor. Henrik Spång blev förbluffad av den enorma prishöjningen, men valde att genomföra bytet ändå. Kia hävdade nämligen att servicen inte blir komplett annars. 

Nu känner sig elbilsägaren lurad och spekulerar i att bytet enbart är ett sätt för biltillverkaren att tjäna mer pengar på eftermarknaden. Enligt honom är elbilar inte i behov av service på samma sätt som bensin- och dieselbilar då det finns färre komponenter. Därför bör kostnaderna vara billigare. 

Stora skillnader i servicekostnader för elbilar har visat sig tidigare också. En svensk ägare till en 
 Hyundai Ioniq 5 chockades av att tvåårsservicen på elbilen kostade 14 000 kronor. Samtidigt hade Tesla tagit bort sina servicekrav helt. Carup har även tidigare skrivit om att Volkswagen elbilar kan vara ungefär lika dyrka att serva som dieselbilar. Alltså råder det ingen tvekan om att serva elbilen kan skilja sig enormt i pris mellan olika tillverkare.

Efter servicen valde Henrik Spång att undersöka hur andra elbilstillverkare gör vid bytet av batteriet och upptäckte bland annat att BMW bara byter det vid behov. Kia själva hävdar att bytet anses vara obligatoriskt eftersom det handlar om att garantera säkerheten. Däremot betyder valet att inte byta batteri att nybilsgaratin kommer påverkas, som ligger på sju år hos Kia.  
– Om det blir ett följdfel på bilen längre fram, som påverkats av att batteriet inte ersatts så kan garantin påverkas. Men inte annars, säger David Lilja till Aftonbladet.
LÄS MER: