Betalade avgiften – tvingas ändå överklaga p-bot

Parkeringsvaktens dundermiss innebär hot om inkasso. Fredrik Strandin fick böter trots att han gjorde allt rätt när an parkerade vid polishuset och hade betalat p-avgiften. Trots det tvingar p-bolaget Apcoa honom att överklaga.
– De sa till mig att det blivit fel, ändå har jag fastnat i byråkrati, säger Fredrik Strandin.

Förra veckan skulle han på ett ärende till polishuset i Järva. Men Fredrik hade inte sin vanliga bil, utan ett hyrt fordon från MABI.
– Vi parkerade utanför Järva Närakut och skulle betala i appen, men den fungerade inte, istället fick vi använda automaten. Sedan tog det längre tid än förväntat inne på polisen och då gick det att förlänga parkeringen genom telefonen, men det var ingen överlappande tid, säger Fredrik Strandin.

Därför blev han upprörd när det satt en gul lapp på rutan. Trots att han gjort allt rätt och efter konstens alla regler, hade parkeringsvakten satt en kontrollavgift på hans vindruta.
– Jag ringde genast upp till parkeringsbolaget och fick till slut prata med någon som erkände att det blivit fel, men jag var ändå tvungen att bestrida kontrollavgiften, säger Fredrik Strandin.

Kvittot visar klart och tydligt att Fredrik hade betalat för den tid då bilen fått p-böter. Ändå måste han överklaga för att få rätt.

Det var parkeringsbolaget Apcoa som utfärdat kontrollavgiften. Men för att driva in pengarna har de anlitat Hojab, som ägs av Svea Bank. Det är nu som Fredrik på allvar får det svettigt.
– För att kunna bestrida den måste jag ha en fullmakt från bilägaren, annars skickar de fakturan dit och Mabi lägger då på en extra avgift på mig, säger Fredrik Strandin.

På Mabi vill man inte kommentera fallet.
– Vi får inte så många parkeringsböter att det inte går att diskutera på telefon, säger Nina Kuivasmäki på Mabi.

Efter en hel del bekymmer lyckades Fredrik få en fullmakt som han skickade in för att bestrida kontrollavgiften.
– Jag fick en fullmakt och de begärde att den skulle skrivas för hand. Men nu har jag skickat in den och väntar på besked, men det har inte kommit något, trots att jag gjort allt rätt, säger Fredrik Strandin.

Hos Svea Bank som äger Hojab är man alltid fåordiga. De vill inte kommentera ärendet. 
– Som du vet kan jag inte kommentera ett enskilt ärende, utan får istället hänvisa till den kommunikation som ges i handläggningen för det fall att betalningsansvaret för kontrollavgiften bestrids, säger Emma Haversten, jurist på Svea Bank.

Fredrik Strandin tvingas lägga ner många timmar för att ordna upp i efterdyningarna av parkeringsvaktens tabbe. 
– Det känns som om de gör det besvärligt bara för att man ska ge upp. Jag vet inte vad som händer om de inte ger mig rätt. Om det går till Kronofogden måste det avgöras i domstol, säger Fredrik Strandin.

Han tror att parkeringsbolaget hotar folk för att de ska betala och slippa mer bekymmer.
– Människor är så rädda för inkasso att de bara betalar, det vet jag av egen erfarenhet på jobbet, det verkar som de utnyttjar detta, säger Fredrik Strandin.

Han har inget emot parkeringsvakter men har åsikter om deras arbetsmetoder. 
– Jag tycker att det ska finnas parkeringsvakter, annars blir det kaos Men just i det här området verkar de hålla utkik hela tiden, säger Fredrik Strandin. 
LÄS MER: