Elbilspanik i jättelandet efter en enda garagebrand

I Sydkorea vill myndigheterna förbjuda elbilar från att ladda mer än 80 procent. Paniken bakom reglerna kom efter att en elbil startade en jättebrand i ett garage tidigare i augusti.
– Det verkar lite som en “häxjakt”, säger Yoon Won-sub, som leder ett batteriteam vid Sungkyunkwan University.

En Mercedes EQE började brinna i ett garage i Seoul tidigare i augusti. Branden fick stora konsekvenser där 880 bilar skadades och 1600 hushåll hade ingen elektricitet eller vatten på en vecka. Efteråt har myndigheterna i Sydkoreas huvudstad drabbats av en elbilspanik och vill nu förbjuda elbilar från att ladda över 80 procent, men även förbjuda elbilar med över 90 procents laddning att parkera i garage, skriver KoreaJoongAngDaily. 

Dessa nya regler kommer att införas i slutet av september i år och myndigheterna ska även ha planer på att införa laddtaket på 80 procent i privata elbilsladdare i Seoul. Batteriexperter i Sydkorea ställer sig kritiskt mot förslaget och hävdar att det inte finns några bevis på att elbilar med mer laddning är farligare på något sätt. 

Här bryter branden ut.
Mercedes EQE.

– För mycket laddning är inte en styrande faktor vid en brand. Elbilar är designade för att aldrig kunna nå en full laddning, även om instrumentpanelen säger att de är 100 procent. Det är ett obevisat argument att batteriernas brandrisk ökar när de är fulladdade, säger Yoon Won-sub, som leder ett batteriteam vid Sungkyunkwan University, till KoreaJoongAngDaily. 

Yoon Won-sub beskriver myndigheternas nya regler lite som en “häxjakt” mot elbilar och vill att de ska samtala med experter innan de tar sitt beslut. Under de tre senaste åren har 139 elbilsbränder rapporterats i Sydkorea. 26 av dessa inträffade när elbilarna laddades och 36 när elbilen stod parkerad utan att laddas. I den senaste branden som orsakades av en Mercedes stod den elbilen enbart parkerad. 

Även koreanska elbilsägare har gått ut med stark kritik mot de nya reglerna på sociala medier “Om en bensindriven bil brann, kommer regeringen begränsa deras tankning till 90 procent då med?” skriver en Tesla Model Y-ägare. “Om det är farligt, varför uppmuntrar regeringen folk att köpa elbilar alls då?” skriver en annan.
LÄS MER: