ICA-handlare kritiska mot nytt krav på laddstolpar

Ett nytt krav på laddstolpar vid parkeringsplatser sätter press på ICA-handlare runt om i landet. EU-lagen träder i kraft redan den 1 januari nästa år och innebär att kommersiella fastigheter med 20 parkeringsplatser måste ha minst en laddstolpe. Nu reagerar butiksägare som menar att lagen är otydlig och bristfällig.
– Lite tydlighet skulle jag uppskatta, säger ICA-handlaren Sara Carlén till SVT Nyheter.

Vid årsskiftet, den 1 januari 2025, träder en ny EU-lag i kraft. Lagen innebär att parkeringar med 20 eller fler platser måste ha minst en laddstolpe för elbilar, om den tillhör en kommersiell fastighet. Grunden för den nya lagen ligger i ett EU-direktiv om gemensam nivå på laddinfrastrukturen i medlemsländerna

SVT Nyheter har intervjuat Sara Carlén som är ICA-handlare i Sörberge, eftersom hennes ICA-butik har fler än 20 parkeringsplatser så kommer hon behöva installera en laddstolpe. Carlén säger såhär om den nya lagen:
– Ja, om det vore en investering som används, inga problem, men om ingen skulle ladda på min laddstolpe, då skulle det kännas väldigt onödigt.
– Lite tydlighet skulle jag uppskatta, vad som krävs, om det är kilowattkrav eller vad som krävs för en laddplats, säger Sara Carlén till SVT Nyheter.

Kommersiella aktörer som bland annat köpcentrum och idrottshallar med minst 20 parkeringsplatser måste alltså ha minst en laddplats installerad och igång senast den 1 januari nästa år. Dessutom ska laddstolpen finansieras av aktören själv.

Peter Kassman som är ICA-handlare i Örnsköldsvik berättar för SVT Nyheter att han just fått reda på den nya EU-lagen. Kassman berättar att han tycker den nya lagen har varit lite bristfällig i och med den korta tidsfristen. 
– Nu är vi fem månader framåt till den första januari. Det är lite kort med tanke på de entreprenörer som är inblandade. Det är både grävning, asfaltering och elektriker, säger Peter Kassman till SVT.

Kraven föreslås att skärpas ytterligare den 1 januari 2027. För kommersiella fastigheter gäller då att det ska finnas minst en laddstolpe för var tionde parkeringsplats samt att det ska finnas framdragen laddinfrastruktur för minst 50 procent av platserna.
LÄS MER: