Idag finns nästan hundra elbilar tillgängliga med dragkrok och det kan vara svårt att veta dragvikten för varje bil. Dessutom är variationen mycket stor – vissa modeller får dra hela 2500 kg och andra så lite som 75 kg, vilket i praktiken är en cykel på kroken.
På en bensin- eller dieseldriven bil är möjligheten till att montera dragkrok en självklarhet. Du kan göra det själv om det inte redan finns en, och också montera bort den igen om du bara behövde dragkroken tillfälligt. På elbilsmarknaden har det däremot inte alltid varit en självklarhet.
Ett tidigare problem med elbilar har varit bristen på dragkrok, eller dragkrokar med låg dragkapacitet, på grund av risken för överhettning av batteriet. Detta har med åren förändrats, och det finns nu ett brett utbud av elbilar som med dragkrokar. På den nordiska marknaden är dragkrok viktigt och något som många tycker är ett avgörande tillbehör vid köp av bil.
Idag finns det ungefär hundra elbilsmodeller med dragkrok, men variationen mellan dragvikt är stor och det kan vara svårt exakt hur mycket varje bil får dra. Vissa elbilar får dra så mycket som 2500 kg medan andra bara är anpassade för cykelhållare. Allt om Elbil har sammanställt en lista över nu tillgängliga och kommande elbilar med dess tillåtna dragvikt.
Elbilarna som får dra mest
BMW iX | 2500 |
Kia EV9 | 2500 |
Audi Q6 e-tron | 2400 |
Lotus Eletre | 2250 |
Tesla Model X | 2250 |
Polestar 3 | 2200 |
Volvo EX90 | 2200 |
BMW i5 M60 | 2000 |
BMW i7 | 2000 |
Nio EL7 | 2000 |
Nio ET7 | 2000 |
Polestar 4 AWD | 2000 |
Zeekr 001 | 2000 |
Elbilarna som får dra mest
Nissan Leaf | 75 (cykel) |
Volkswagen ID.3 | 75 (cykel) |
Hyundai Kona Electric | 300 |
Kia e-Niro | 300 |
Kia e-Soul | 300 |
Maxus Euniq 5 | 400 |
Maxus Euniq 6 | 400 |
Nissan E-NV200 | 450 |
MG 4 Electric | 500 |
MG 5 Electric | 500 |
MG ZS EV 2022 | 500 |
Renault Mégane(40 kWh) | 500 |
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]