En gyllene Lexus LS400 från 1992 hittades efter att ha stått övergiven i över 30 år. Lyxlegenden har enbart haft en ägare och körts 1700 mil.
– Bilen vi ska titta på i dag föddes när en japansk tillverkare hade en besatthet att ta fram världens tystaste lyxbil, säger Johnny Smith.
Johnny Smith från Youtubekanalen “The Late Brake Show” har gjort ett otroligt fynd. Han har nämligen lyckats hitta en i stort sett orörd Lexus LS400 från 1992. Modellen som togs fram av Toyota i slutet av 1980-talet var den första bilen med märket Lexus.
– Toyota var besatta när de tog fram modellen, säger Johnny Smith.
Toyota hade målet att Lexus skulle debutera med en storslagen bil och anlitade därför 60 designerns och 1400 ingenjörer som delades upp i 24 grupper. Dessutom anlitades 2300 tekniker och 2000 arbetare som skulle hjälpa till med produktionen av modellen.
– Det var en helt ny typ av bilutveckling som aldrig tidigare hade skådats, säger Johnny Smith.
Slutresultatet blev att modellen som hela tiden haft kodnamnet Circle F F kallades Lexus LS400. Bilen fick en V8-motor med 250 hästkrafter, men det viktigaste modellen erbjöd var dess känsla av lyx. De flesta Lexus LS400 har i dag körts långa sträckor. Därför är exemplaret som Johnny Smith hittat i Norfolk unikt, eftersom den enbart rullats 1700 mil.
Iva och Audrey köpte sin Lexus LS400 1992. Iva som tidigare varit en Hurricane-pilot körde bilen fram till sin död 2004. Då flyttade Audrey in hos sin dotter Jane och körde sin Lexus till och från den lokala puben.
– Den användes enbart för kortare resor och åkte aldrig en längre sträcka, säger Janes man.
Men sedan Audreys död 2012 har bilen stått övergiven i familjens garage. I dag äger Jane bilen och planerar att sälja den vidare till sin son. Men innan den ska få byta ägare vill Johnny Smith försöka få igång den igen.
– Vi kommer städa den och sedan försöka starta den, säger Johnny Smith.
Exemplaret som stått i ett garage mestadels av sitt liv har en del spindelnät och några få repor på sig. Något den inte har som anses positivt är att den klarat sig från mögel och rost. När Smith sedan försöker reparera motorn stöter han på problem.
– Jag är rätt säker att den är immobiliserad, säger Smith.
Efter några försök att få igång motorn ger faktiskt Johnny upp, men bilens nya ägare gör det inte. Efter en veckas arbete med bilen startar motorn till slut. Det som var den avgörande faktor som gjorde att den startade upp till slut var att de bytte ut bilens gamla bränslepump.
– Något jag lärt mig från detta ladufynd är hur otroligt bra LS400 faktiskt är, säger Johnny Smith.
En person som kör en äldre version av Lexus LS400 är motorjournalisten Alrik Söderlind som äger en Lexus LS 460 från 2008 även den utrustad med en V8-motor. Enligt honom själv bytte han till sig bilen mot en BMW i3, som en protest mot de svenska politiska villkoren som gäller för elbilar.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.