Helt nya bilar från Toyota säljs med gamla 2G/3G-modem för nödsamtalssystemet. När de gamla mobilnäten släcks kan lagstadgade SOS-samtal sluta att fungera. Bilarna riskerar sedan körförbud i besiktningen om Toyota inte lyckas bygga om dem.
– Det stämmer att eCall-systemet kommunicerar via 2G/3G i enlighet med EU-förordning (2015/758) och att Toyota undersöker möjligheter till uppgradering, säger Toyota Sveriges informationschef Christian Hallin till Carup.
Carup har tidigare uppmärksammat att 2G- och 3G-näten i Sverige håller på att släckas ner, något som gör att 100 000-tals bilar kan tappa kontakten med nätet. Bland annat riskerar nödsamtalssystemet eCall att slås ut, och värme som styrs från appar att sluta fungera. I förlängningen leder till att bilarna kan få körförbud i besiktningen. Nedsläckningen är redan i full gång, även om Telia nu förlängt sitt nät till 2027.
Nu visar det sig att Toyota säljer flera av sina helt fabriksnya bilmodeller där nödsamtalssystemet eCall går via 2G- och 3G-nätet. Alla bilar tillverkade efter 1 april 2018 riskerar att få körförbud ifall eCall-systemet inte fungerar när de näten snart säcks ner. Om inte Toyota uppdaterar sina fabriksnya bilar så att eCall systemet går via 4G kommer dessa bilar att beläggas med körförbud när näten släcks ner.
Toyotas nya bilar har både 2G/3G- och 4G-moduler beroende på funktion. Vissa funktioner går via 4G, medan den lagstadgade SOS-funktionen använder 2G och 3G. Huruvida Toyota bara kan göra en mjukvaruuppdatering eller om bilen fysiskt behöver till verkstad när problemet ska åtgärdas eller om det inte är möjligt att åtgärda återstår att se. Men problemet är idag olöst och någon lösning är inte färdigutvecklad.
En av våra läsare fick problemet bekräftat av Toyota Sverige när han skulle köpa bil. Problemet gäller bland annat Toyota RAV4, men flera modeller använder den gamla teknologin. För den som ska köpa en Toyota är det mycket viktigt att kolla upp detta.
– Toyota RAV4 har sedan 2020 2G/3G och 4G. Dock är det vissa funktioner som går via 2G/3G som kommer beröras av förändringen. Detta gäller fjärrstyrda tjänster såsom klimatkontroll, lås/lås upp och varningsblinkers. Även eCall kommer att påverkas för denna modul, uppgav en anställd på Toyota Sveriges Support.
Toyota i Sverige bekräftar, efter att först ha lämnat flera tvetydiga svar, att flera av deras bilar använder gamla 2G/3G-modem för nödsamtalssystemet, vilket gör att den lagstadgade funktionen snart slutar att fungera. De undersöker möjligheterna till uppgradering. Bilarna har även ett 4G-modem som bland annat kommunicerar med appar, men det används idag inte av SOS-systemet.
Kan du ge mig klart besked – stämmer det att e-call i Toyotas nya bilar kommunicerar via 2G/3G?
– Det stämmer att eCall-systemet kommunicerar via 2G/3G i enlighet med EU-förordning (2015/758) och att Toyota undersöker möjligheter till uppgradering av datakommunikationsmodulens mjukvara så att de uppkopplade tjänsterna skall fungera även efter nedsläckningen av 2G/3G-näten, säger Christian Hallin, informationschef för Toyota i Sverige.
Fotnot: I efterhand har det visat sig att alla nya bilar i Sverige har 2G-modem för eCall, något tillverkarna inte berättar, du kan läsa mer om det här.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter