Volvos nya uppfinning: Unik stenskottsvarnare

Stenskott är en otrevlig överraskning för alla bilägare och kan även innebära en stor fara för både dig och medtrafikanter. Carup kan avslöja att Volvo fått patent på ett unikt system som ska varna föraren vid eventuella stenskott på framrutan. Då kan rutan åtgärdas innan glaset spricker eller sikten förstörs.

Även under sommaren hör stenskott tyvärr till vanligheterna och kan potentiellt vara livsfarliga om de förblir oreparerade. Nu har Volvo tagit patent på ett system som ska varna föraren vid stenskott på framrutan så att det kan repareras innan en allvarlig olycka sker. Ofta kan stenskott gömma sig bakom en spegel, vindrutetorkare eller längs kanten så att det inte syns för föraren. Stenskott kan komma utan att du märker mer än ett litet ljud. Med Volvos system kan föraren varnas om ett stenskott sker även där man inte ser det som förare.

Stenskott har blivit allt vanligare, enligt statistik i Norge från If har antalet stenskott fördubblats de senaste 25 åren, och nästan var femte bil kör runt med ett oreparerat stenskott. Om ett stenskott går oreparerat är det bara en tidsfråga innan glaset kommer att spricka. Att få en varning i god tid innan den spricker kan spara många tusenlappar. 

När Volvos nya patent blir verklighet ska du kunna laga fler stenskott innan rutan spricker eller får farlig ljusbrytning.

Moderna säkerhetsfunktioner som autobroms. adaptiv farthållare och trötthetsvarnare baseras i stor utsträckning på en korrekt kalibrerad framruta. Skador som stenskott och sprickor kan påverka hur väl dessa säkerhetsfunktioner fungerar. väntar man med stenskott tills det blir en spricka finns även en risk att sprickan inte kan lagas utan att riskera att vissa säkerhetsfunktioner inte skulle fungera. Större sprickor lagas sällan men det är upp till verkstadens bedömning.

Stenskottsvarnaren fungerar genom att lyssna efter ljud som kommer från bilens framruta och sedan analysera det med hjälp av AI som de tränat på ljud från riktiga stenskott för att bedöma om det är ett stenskott eller något annat ljud som kommit från framrutan. Träffsäkerheten för dessa typer av maskininlärning beror helt på mängden och kvaliteten på träningsdata systemet tränats med. Hur väl detta system fungerar i praktiken och när det kommer på Volvos bilmodeller återstår att se.
LÄS MER: