Nu säljs skidstjärnans brutala Porsche Turbo

Skidåkaren och influencern Jon Olsson är känd för sina extrema bilar. Nu säljer skidstjärnan sin brutala 1996 Porsche 911 Turbo med GT2 Evo-modifiering. 520 hästkrafter, en gigantisk kolfiber bakspoiler och en rejält låg stötfångare, klädd i illrött.

Skidproffset Jon Olsson har synts bakom ratten i lyxbilar av alla slag, däribland en Lamborghini med takbox, Rolls-Royce, Audi RS6 och Mercedes G-Klass. Men som allra gladast var han kanske när han reste till England med skadat knä, för att köpa sig sin drömbil, en GT2 Evo-modifierad Porsche 911 Turbo årsmodell 1996.
– Jag har alltid haft en drömbil, sen första gången jag såg en 993 GT2 för över 20 år sedan. Nu har jag haft en massa bilar och det är dags, sa han i sin vlog när han köpte bilen.

Trots att drömmen gick i uppfyllelse och trots att han velat ha en i över 20 år, så verkar det blott två år senare som att det redan är dags för honom att sälja sin drömbil. Bilen har inget GT2 chassinummer men är byggd precis som en GT2, därav betydligt billigare i pris. Så vad får man då ge för en GT2-replica då? Skidåkaren själv köpte bilen för cirka 170 000 euro och nu är den till salu via Collecting Cars.

Bilen kommer i Porsches “Guards Red” lack med en gigantisk Evo-bakspoiler och en riktigt aggressiv stötfångare. Under huven sitter det en turboladdad 3,6-liters flat-six på cirka 520 hästkrafter, som skickar kraften till samtliga fyra hjul genom en GT2-specifik sexväxlad manuell låda. Bilen genomgick sin konvertering till GT2, av den andra ägaren i följd av den respekterade Porsche-specialisten S&N Automobile Zentrum i Aachen, med hjälp av originaldelar. Därefter såldes bilen vidare till Harry Metcalfe, tidigare redaktionschef för motortidningen Evo, som således försåg bilen med ytterligare GT2-komponenter, i verkstaden Autofarm Bicester i England.

Bilen var med i ett flertal inspelningar av Harrys garage-videor, fram till att den 2022 såldes vidare till den svenska skidstjärnan Jon Olsson. Där har den synts i en hel del vloggar och bland annat fått dra nytta av en nyligen utförd Alcantara-uppgradering, renoverad turbo och en service. Mätaren visar 136 000 kilometer, men har inte fungerat sedan 2022. Enligt skidåkarens estimeringar har bilen gått ytterligare omkring 2000 kilometer sedan dess.

Inuti finner vi en uppsättning GT2-säten, ratt med snabbkoppling, luftkonditionering och en Porsche Classic Communication Management-enhet, samt grå Alcantara-inredning. Bilen tar sig fram på 18-tums fälgar, med röda bromsok och Michelin Pilot Sport-däck. För att spara vikt har man tagit bort det ursprungliga baksätet, takluckan och ljudisoleringen. Utöver det har man också installerat växelmekanism och spak från 911 GT2 med Bilstein B16 PSS10-fjädringskomponenter.

Slutligen finns således även full servicedokumentation, fakturor från ombyggnaden och en nyligen utförd isblästringsbehandling. Med det sagt är den i utmärkt skick och mer eller mindre lika bra som en GT2 993, där den enda märkbara skillnaden egentligen är priset och chassinumret. Men kanske räcker gott ändå? Bilen säljs hos auktionshuset Collecting Cars.

LÄS MER: