Ny EU-lag kan ge flera kr dyrare bensin och diesel

En ny EU-lag kan göra så att 2027 blir både bensin och diesel betydligt dyrare. Tidigare löften från EU-politiker om ett högsta pris kan brytas på grund av motgångar – ett skräckscenario som lyfts fram är ett literpris på 40 kronor.
Det är vår gemensamma uppgift att undvika detta scenario, säger Peter Liese EU-parlamentarikern, till Euractiv. 

2023 stiftades en ny klimatlag känd som ETS2. Den gick ut på att från och med 2027 kommer EU börja prissätta C02-utsläpp från vägtransport och byggnader med ett nytt koldioxidprissystem. Tanken bakom lagen är att drivmedelsbolag ska ha bättre koll och betala för de utsläpp deras produkter orsakar. 

När systemet stiftades igenom lovade lagstiftarna från EU att priserna skulle ha ett typ av maxtak på 45 euro som är ungefär 526 kronor. Men som det ser ut nu kommer den gränsen inte kunna gå att hålla. Peter Liese var EU:s chefsförhandlare i ärendet och säger nu att han känner sig “lite mer pessimistiskt” kring att gränsen kommer att hållas på grund av “motgångar i termer av både mobilitet och byggnader”, enligt Euractiv. 

Utsläppsrätternas priser styrs av tillgång och efterfråga. Om utsläppen inte minskas kommer efterfrågan på utsläppsrätterna öka och priserna stiga som följd. Som  det ser ut i dag har inte EU räknat med att utsläppen minskat med så lite som de gjort enligt Euractiv. 
– Det är vår gemensamma uppgift att undvika detta scenario, säger Peter Liese till Euractiv. 

Flera andra har också lyft fram kritik mot ETS2 tidigare. I mars intervjuade vi på Carup Peder Blohm Bokenhielm från Bränsleupproret som varnade om att bränslepriserna kunde stiga avsevärt från de priserna vi är vana vid i dag.

– Nu ser vi att ETS2 ser ut att bli ett ännu större hot mot rimliga bränslepriser som gör att svenska folket har råd att köra bil och upprätthålla en vettig levnadsstandard. Vi har haft möten med företrädare inom bränslebranschen som tror att priset kan hamna på uppemot 40 kronor per liter 2027-2028 när EU har infört systemet med utsläppsrätter i ETS2, säger Bränsleupprorets talesperson Peder Blohm Bokenhielm. 


Exakt hur mycket priserna på bensin och diesel kommer att höjas på grund av systemet med utsläppsrätter i ETS2 vet ingen säkert. Men en som delar Peder Blohm Bokenhielms oro över priserna är den tyska EU-parlamentarikern Tiemo Wölken.
– 45 euro är inte en hård gräns i den nuvarande designen, utan snarare en mycket mjuk broms. Nuvarande studier antar att priset kan stiga mot 200 euro per ton, sa Tiemo Wölken till Euractiv och hänvisade till en studie gjord av Agora Energiwende.
LÄS MER: