Därför är elbilar så mycket billigare i Kina

Elbilar från Kina kan kosta tre gånger mer i västvärlden än vad de säljs för i hemlandet. Bakom de låga priserna finns flera anledningar.
Kinesiska biltillverkare är i en varumärkesutvecklingsfas, säger Bo Yu, landschef i Kina för Jato Dynamics, enligt Reuters. 

Amerikanska och europeiska politiker har länge uttryckt en oro för den kinesiska elbilsindustrin. De kinesiska elbilarna kostar betydligt mindre på den inhemska marknaden än vad de gör i väst. Till exempel kan en BYD-modell kosta dubbelt eller tredubbelt så mycket i Europa. Ett exempel är BYD Han som kostar från 830 000 kronor i Sverige. I Kina börjar priset på 275 000 kronor.
– Globalt marknadsförda fordon är vanligtvis prissatta i ett smalt intervall, säger Sam Fiorani, vice vd för Autoforecast Solutions, till Reuters.

En orsak till att bilarna är så billiga i Kina har att göra med det pågående priskriget i landet. Därtill så sägs det att flera av tillverkarna statligt subventionerade. En nyckel för en biltillverkare som BYD har varit att sänka priserna för sina batterier som är elbilens viktigaste komponent.  Kinesiska biltillverkare har ägnat 20 år av att säkra gruvor runt om i världen som har tillgång till de viktigaste batterikomponenterna litium och kobolt.
– De äger den kritiska mineraldelen, säger Keith Norman, hållbarhetschef för Lyten, enligt Reuters. 

BYD skeppar numera bilar till Europa med egna fartyg.

BYD som då tillverkar sina egna batterier kan styra sina kostnader på en helt annan nivå jämfört med konkurrenterna. Det gör också att kinesiska biltillverkare kapitalinvestering per fordon blir betydligt lägre än konkurrenterna från väst. I vissa fall säljs bilarna med mindre batterier i Kina, men det är långtifrån alltid.

En annan faktor är att bilföretagen än så länge försöker ha höga marginaler på bilarna som exporteras till Europa och försöker skörda vinster, till skillnad mot hemmamarknaden där marginalen är liten eller till och med negativ. Försäljningen har dock varit trög de senaste månaderna och bara några 100-tal bilar från BYD har nyregistrerats i Sverige och Tyskland. Det har gått så långt som att det finns uppgifter om att bilarna står och möglar i hamnar.
– För tillfället nöjer sig kinesiska biltillverkare, med BYD i spetsen, med att hålla exportpriserna höga och skörda vinsterna, säger Ben Townsend, ansvarig för bilindustri på Storbritannien-baserade Thatcham Research.
LÄS MER: