Hur kan någon lämna sin Ferrari vind för våg i 33 år? Den här Ferrari 400:n ser trots vanvården fin ut vid en första anblick. Men inuti bilen väntar hemska överraskningar.
Ferrari 400 är en av märkets klassiska modeller och lanserades 1976 som efterträdare till 365 GT4. Den kom med förbättringar som större och starkare motor och att bilen gick att få med en automatlåda från General Motors. För purister fanns den dock med den klassiska manuella lådan med Ferraris ikoniska växelspakskuliss. Modellen tillverkades i 502 exemplar, varav 355 hade automatlåda.
I dag ses Ferrari 400 inte som någon av den italienska superbiltillverkarens mest attrativa modeller. Med sin 4,8-liters Columbo-V12:a hade bilen 335 hk och 471 Nm som ny. Dock kan vi nog inte förvänta oss att denna övergivna Ferrari som stått still i 33 år ska lyckas med det utan lite kärlek först. Just det här exemplaret har automatlåda.
Den blåa Ferrari 400 kördes sista gången 1991 och verkar knappt ha rört sig sedan dess. Trots att den stått stilla i över tre decennier har den ett relativt högt miltal på 10 621 för att vara en Ferrari. Troligen har bilen under en period stått under tak för utsidan har klarat sig relativt bra från rost. Vid första anblicken av bilen skulle man kunna tro att den är ganska fin. Tyvärr är inte det sanningen, då insidan har en helt annan historia.
Hela interiören är i ett riktigt dåligt skick. Möglig klädsel på sätena och ett golv som börjat rosta. Baksätet har dessutom stora hål från råttor som tuggat i sig läder och skum. Under huven har motorn och kablarna mirakulöst nog klarat sig från gnagarnas vassa tänder och olika bon.
En Ferrari 400 säljs i dag i ett bra skick för ungefär 546 000 kronor. Att fixa till detta uppfunna exemplar skulle förmodligen kosta mer än vad det går att sälja den för.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.