Sultanen av Brunei har världens största bilsamling. Nu finns en av hans mest unika bilar i Sverige – Lamborghinis extrema SUV LM002 i specialversion. Bilen hittades under ett tjockt lager damm i en lada.
– Man undrar verkligen vad som hänt i det här baksätet, säger Filip Larsson, vd för Motikon.
Sultanen av Brunei, Hassanal Bolkiah är känd för sin fullständigt galna bilsamling på någonstans runt 7000 sport- och lyxbilar. Många av bilarna är riktigt sällsynta skapelser som inte ens funnits tillgängliga för vanliga kunder. En av de knäppare är hans spektakulära Lamborghini SUV LM002, en konverterad militärbil som gjordes om till en stationsvagn med en Countach V12-motor. SUV:en har smeknamnet Rambo-Lambo. Totalt byggdes det 328 stycken LM002, men endast tre i den här specialutgåvan. Dock var det bara sultanens som byggdes med italienarnas godkännande.
Sedan dess har bilen, som väger över 3 ton med en mätare som visar bara 10 000 kilometer, varit i Tyskland en vända. Efter sultanen tillhörde bilen den före detta BMW och Volkswagen vd:n Bernd Pischetsrieder innan den slutligen hamnade i händerna på Filip Larsson, vd för svenska bilhandlaren Motikon.
– Det var bokstavligt talat ett ladufynd. Bilen var täckt av ett tjockt lager damm och massa ungars teckningar när vi såg den första gången. Sedan dess har vi haft den hos oss och det är först nu de senaste tre månaderna som vi har börjat rusta upp den ordentligt, säger Filip Larsson i Youtube-klippet.
Interiören är rätt spännande och lite vad man hade väntat sig av en sultan-inredd SUV. Bilens militära yttre skär sig på ett aningen intressant sätt med den exklusiva läderinteriören.
– Det här är vad som göra hela bilen… Det är helt galet. Jag undrar vad som hände här i baksätet, säger Filip Larsson.
För tillfället står den i ett av Motikons showroom i närheten av Uppsala i väntan på ytterligare finputsning och lackering. Bilen ska även få sig en uppsättning nya däck men det har visat sig lättare sagt än gjort eftersom det bara finns ett set däck i hela världen.
– Det blir svårt att förhandla om priset. Det kommer i alla fall inte att kosta mindre än cirka 580 000 svenska kronor, det vill jag lova, säger vd:n.
Eftersom bilen bär på en sannerligen unik historia kommer Filip Larsson och Motikon att fundera över hur de ska gå vidare i restaureringsprocessen, eftersom de vill behålla bilens originalkänsla så gott det går. Särskilt med en “one of a kind” som denna.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.