En Chevrolet K5 Blazer, som användes av den legendariska Hollywoodstjärnan Steve McQueens raceteam är återfunnen. Bilen såldes billigt somg begagnad för 53 år sedan och har sedan dess varit försvunnen. Nu säljs den läckra bilen på auktion.
Bilen är utrustad med fram- och bakdiff, Jimmy-grill och fyra strålkastare vilket gör den perfekt för nattkörning ute i öknen. Efter terrängloppet Baja 1000 såldes Blazern tillsammans med fyra andra expeditionsfordon och sedan dess har ingen sett röken av bilen.
1971 kom en anonym annons ut i en amerikansk katalog som erbjöd en Chevy Blazer för 1800 dollar, först till kvarn. I annonsen nämndes varken Baja-racing, filmstjärnor eller Steve McQueen för den delen. Underligt med tanke på att pickupen säkert hade kunnat gå för betydligt mycket mer med tanke på dess bakgrund.
Nåväl, först till kvarn var en man som hette Bob Bianchi som utan vare sig kännedom om bilens historia eller tankar på ökenracing glatt körde därifrån i sin nya pickup. I Bianchis ägor skulle den dessutom komma att förbli de kommande 51 åren. Som bilentusiast och av ren nyfikenhet började Bianchi undersöka bilens något underliga modifieringar. Var det en prototyp av något slag eller var förre ägaren bara mekintresserad? Nä, betydligt mer intressant än så skulle det visa sig vara. Bianchis efterforskning visade snart att det var självaste hollywoodstjärnan och raceentusiasten Steve McQueens gamla bil.
Efter lite luskande kom den nya ägaren fram till att McQueen ska ha köpt fem fordon för den tuffa ökentävlingen, tre Blazers och två fyrhjulsdrivna Cheva-pickuper. De andra bilarnas nuvarande tillhåll och deras modifieringar är för tillfället okänt.
Det som låg till grund för bilens avslöjande var en faktura från december 1969, i McQueens Solar Productions namn. Vid den här tiden var Steve McQueen en av världens bäst betalda filmstjärnor och stod för en rad oförglömliga prestationer på den amerikanska filmscenen. “Bullitt”, “The Thomas Crown Affair” (1968), “Le Mans” (1970), “The Getaway” (1972) och “Papillon” 1973, för att nämna några. Avslöjandet höjde värdet på Bob Bianchis bil avsevärt men han valde ändå att behålla Blazern. Bland annat för diverse helgäventyr, utflykter och bilsemestrar med familjen ända fram till 2022.
När bilen var ny och rullade ut från fabriken kom den med en V8-motor kopplad till en treväxlad TH350-automatlåda med den högsta trimnivån som fanns tillgänglig för K5 Blazer. Mätaren visar drygt 130 000 kilometer och bilen ska säljas på auktion i mitten av maj. Den är i utmärkt skick och säljs till stor del i original inklusive McQueen-modifikationerna som tillämpades för tävlingsteamet en herrans massa år sedan.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.