Audi drar täcket av sin mest brutala kombi hittills. Nya Audi RS6 Avant GT får hela 630 hästkrafter. Kombikarossen är uppgraderad med kolfiber och extra breda skärmar.
Audis nya specialutgåva av RS6 Avant GT är inspirerad av racerbilen Audi 90 quattro IMSA GTO från 1989 och konceptbilen RS6 GTO. Den är den mest kraftfulla RS-kombibilen hittills och något för den verklige entusiasten. Specialmodellen har fått ny front och är lägre och bredare än vanliga RS6 Avant.
Såväl motorhuv som framskärmar är gjorda i kolfiber och skärmarna har dessutom en ny breddning. Enligt Audi ska de minska lufttrycket i hjulhuset och förbättra bromskylningen, perfekt för 70-sträckor i Sverige.
Bilen har också fått en ny bakvinge och takrelingarna är borttagna för att ge bilen en sportigare siluett. En mängd kolfiberdetaljer finns runt om på bilen. 22-tumsfälarna är rallyinspirerade och bilen går att få med speciell grafik ihop med lackeringarna Arkona White, Nardo Grey, Chronos Grey Metallic, Madeira Brown Metallic och Mythos Black Metallic. GT-modellen har också en speciell inredning med förstärkta sportstolar med RS6 GT-brodyr och detaljer i rött och koppar. Röda säkerhetsbälten är också en detalj som piggar upp.
Under huven är det den vässad version av V8:an på fyra liter med dubbelturbo. RS6 Avant GT ståtar med 630 hästkrafter och 850 Newtonmeter. Kraften går ner i backen via en speciell quattro-sportdifferential och väghållningen garanteras av en speciell fjädring som är sänt med en centimeter. RS6 Avant GT sprintar upp till 100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten är 305 km/h. Upplagan är begränsad till 660 exemplar och leveranserna startar redan nu i vår.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter