Fisker utreds av amerikanska Trafiksäkerhetsverket efter att nio ägare anmält att de tappat bromsförmåga. En ägare kraschade in i en bil när bromsarna slutade fungera. Bromsarna försämras plötsligt på hala eller gropiga vägar. Fisker uppger att problemet löses med en uppdatering av mjukvaran.
Fiskers nya elektriska SUV har enligt företaget levererats i 4700 exemplar under 2023. Nu startar National Highway Traffic Safety Administration en utredning efter att nio amerikanska ägare anmält att de förlorat bromsförmåga. Ägarna klagar över att bilen blir svår att bromsa eller tappar bromsförmåga på ytor där bilen har dåligt grepp. Resultatet är en mycket längre bromssträcka.
En ägare som anmälde sitt fall till NHTSA körde in i en framförvarande bil efter att hen upplevde att Fiskers SUV förlorat bromsförmåga. Föraren i den påkörda bilen har sökt försäkringsersättning för skador. Olycka inträffade den 26 november 2023 på I-95 söderut från Washington, DC mot Richmond. Enligt ägaren kändes pedalen stum och de låsningsfria bromsarna ingrep aldrig.
– Den här bilen är helt enkelt inte säker förrän programvaran har rättats till. Vi förleddes att tro att bara infotainment och diverse systemprogramvara saknades, men det är klart att detta påverkar kritiska säkerhetssystem, uppger ägaren.
En annan ägare i Kalifornien har anmält att de plötsliga bromsproblemen beror på att den blandade bromsningen med regenerering försvinner.
– Om det fanns några fotgängare på övergångsstället eller någon mötande bil, skulle jag definitivt ha kört på dem, uppger ägaren.
Fisker uppger efter att artikeln publicerats att de inlett ett samarbete med NHTSA för att utreda frågan. De säger sig också ha uppdaterat Fisker Oceans mjukvara så att problemet är löst.
– Fisker Ocean bromssystem uppfyller eller överträffar alla amerikanska och internationella prestanda krav, skriver Fisker.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter