Hur länge klarar sig en Tesla i en bilkö med värmen på? Elbilsexperten Bjørn Nyland testade i 20 minusgrader. Men när batteriet är totalt urladdat upptäcks en oväntad miss i bilens programmering.
– Normalt har Tesla superb mjukvara, men den här logiken är ett stort fuck-up, säger Bjørn Nyland.
Debatten om hur elbilar klarar de ovanligt låga vintertemperaturer som rått i Sverige senaste månaden har varit högljudd. I trafikkaoset med 1000 bilar fast i bilkö i Skåne har elbilisterna ha klarat sig väldigt bra.
Nu har youtubern Bjørn Nyland testat hur länge en stillastående Tesla Model S kan hålla värmen i 20 minusgrader. Det visar sig att bilen drar 2,0-2,1 kWh för att hålla värmen, i Teslas så kallade Camp Mode. Det är dubbelt så mycket som vid ett tidigare test då de var nollgradigt. Med ett batteri på 100 kWh innebär det att bilen klarar att hålla värmen två dygn med fulladdat batteri.
När det är dags att ladda det helt urladdade batteriet blir det dock problem. Bilen vill förvärma batteriet innan laddningen ska starta, men det saknas energi i batteriet till detta, så laddningen vill inte starta. Bilen saknar helt enkelt logik för hur den ska lyckas ladda ett totalt urladdat batteri när det inte finns ström för att värma batteriet i extrema temperaturer
– Fan, hur kan vi få bilen att ladda. Om jag bara kunde flytta den in i garaget, men jag kan inte flytta den. Det är otroligt hur superklumpigt det här är. Normalt har Tesla superb mjukvara, men den här logiken är ett stort fuck-up, säger Bjørn Nyland.
Bilen säger att det ska ta över ett dygn att ladda, och Nyland lämnar den över natten. Men på morgonen har ingenting hänt med laddningen. Enligt Easee förbrukar den 500 watt per timme. Lösningen blir att ringa efter hjälp och rulla in bilen i ett varmgarage. Men bilen är fortfarande död och inte vill ladda. Efter flera timmar i garaget börjar den till slut ladda.
– När strömmen är slut kan du få stora problem. Extremt kallt väder ställde till det, summerar Nyland.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter