BMW:s elbil kom 979 km med dubbelkemi-batteri

En BMW iX har lyckats uppnå 979 km i WLTP-räckvidd. Bilen var utrustad med ett nytt superbatteri med dubbelkemi-teknik. 

Vissa batterikemier passar bättre för korta resor, medan andra lämpar sig mer för den som vill ha maximal räckvidd. Batteriföretaget Our Next Energy har tillsammans med BMW lyckats kombinera två kemier i ett och samma batteri, så kallad dubbelkemiteknologi. 

Nu har de testat det nya batteriet som kombinerar litiumjärnfosfatceller med anodfria celler med hög densitet för längre körningar. Testet har gjorts i samarbete med BMW och batteriet har satts i den lyxiga el-SUV:en BMW iX. I vanliga fall har en iX en räckvidd på maximalt 63 mil. Med det nya dubbelkemibatteriet uppnådde bilen 979 km enligt WLTP-normen. 
– Gemini-batteriet har bevisat att det kan fördubbla räckvidden hos elbilar och bryta ner den största barriären för elektrifiering, säger Mujeeb Ijaz, VD och grundare av Our Next Energy. 

Our Next Energy hävdar att ingen annan cellteknologi kan ge mer räckvidd givet storleken. Dessutom använder det nya batteriet 20 procent mindre grafit och 60 procent mindre nickel och kobolt än traditionella litiumjonceller.
– De 979 km som BMW iX med Gemini-batteriet uppnådde är en imponerande demonstration. Vi tycker om att arbeta med teamet på ONE och ser fram emot att ta nästa steg tillsammans, säger Jürgen Hildinger, BMW Group New Technologies Head of High Voltage Storage.