Hyllad för sitt utseende och sin V8-motor. Nya Lexus LC500 Cabriolet är dessutom en förhållandevis prisvärd lyxcoupé. Men en storsäljare? Nej, inte enligt motorexperten Doug DeMuro:
– Det är en av de coolaste bilar jag kört på länge, men väldigt få kommer tyvärr att köpa den. Ingen verkar längre sig om den här typen av modell.
Japanerna har lagt ner ett formidabelt jobb på att skapa Lexus nya LC500. Karossen är uppenbarligen skapad av inspirerade designers som gett bilen otaliga veck och noggranna detaljer i lampor och linjer.
Den egenutvecklade 5,0-liters V8-motorn ger 477 hästkrafter och den 10-stegade Direct Shift-automatlådan ger en behaglig upplevelse bakom ratten.
Och det går fort om du trampar på gasen: 0-100 km/h på 4,7 sekunder.
Modellen är baserad på konceptbilen LF-LC:s design, utvecklad av Toyota Calty Design Research i Kalifornien. Det landade några exemplar i Sverige och Europa 2017, men bilen är sannerligen ingen vanlig syn på vägarna.
Nu kommer 2021 års modell ut och den populäre testföraren Doug DeMuro la snabbt händerna på en cabriolet.
Det ska sägas på en gång: DeMuro gillar det mesta med bilen, men är ändå brutalt ärlig under testturen:
– Lexus har verkligen satsat hårt på att skapa en bil som sticker ut. Jag älskar att köra den och jag älskar ljudet från V8:an. En riktigt trevlig bil, helt enkelt.
– Den hamnar väl någonstans mellan en Porsche och en Mercedes S-klass. Det finns säkert köpare som vill ha en lite bekvämare bil än Porsche och något som är lite coolare än Mercedes SL. Men de är nog inte så många. Folk verkar inte bry sig längre om längre om segmentet med lyxiga, tvådörrarsbilar. Så tyvärr kommer väldigt få att köpa Lexus LC500.
Doug DeMuro rekommenderar konsumenterna att vänta med ett köp:
– Jag tror att en sån här Lexus kommer att vara ett fynd på begmarknaden om fem-sex år.
Maths Nilsson är grundare av Carup.