Priskriget har gjort att de flesta elbilar nu är otroligt mycket billigare i Kina än i Europa. Volkswagen ID.4 är 322 900 kronor billigare i Kina – köparna betalar mindre än halva priset. En Tesla Model Y är 40 procent dyrare i Europa.
Många har reagerat på att Volkswagens elbil ID.3 bara kostar 180 000 kronor i Kina, det innebär att den är 166 procent dyrare för europeiska köpare. Flera faktorer gör att nästan alla elbilar oerhört mycket billigare i Kina, visar en genomgång av priserna som Carup har gjort.
Priskriget har gjort att många bilar har sänkts 20-30 procent i Kina. Medan bilmärken i Europa valt att hålla fast vid höga bruttoprislistor har alla följt efter Tesla i Kina. Dessutom är momsen i Kina något lägre, 13 procent mot 25 procent. Inhemska bilar slipper tullen på 10 procent som betalas när de tas in i EU. Men det kan inte förklara hela den enorma skillnaden på priserna.
Storsäljaren Volkswagen ID.4 är mer än dubbelt så dyr för europeiska köpare jämfört med den som köparen bilen i Kina. I Kina kostar den bara 262 000 kronor, mindre än vad en Golf kostar i Sverige. Vi har inte kunnat utröna exakt vilken batteristorlek och utrustning den kinesiska ID.4 har.
En enorm procentuella skillnaden mellan Kina och Sverige är det för den som köper BYD Atto 3, Sveriges mest nyregistrerade bil i juli. Svenska köpare får lägga upp 533 000 kronor, trots att bilen säljs för endast 210 000 kronor. Ett nätt påslag på 323 000 kronor eller 153 procent.
Även Teslas bilar är rejält mycket billigare i Kina, men märket är inte längre prisledande. Storsäljaren Model Y RWD kostar 395 000 kronor i Kina, vilket är 156 000 kronor billigare än här hemma. En del av skillnaden kan förklaras genom lägre moms och avsaknad av frakt- och tullkostnader, men knappast allt. I vissa fall är bilarna också olika utrustade.
Xpeng och Nio har blivit populära på hemmamarknaden. Men hittills har de haft svårt att övertyga europeiska köpare om sin förträfflighet. Kanske är det i själva verket en prisfråga. Hemma i Kina kostar en Xpeng P7 inte mer än 345 000, köpare i Sverige får slanta upp 599 000 kronor. Även Nios bilar är rejält mycket billigare på hemmaplan. Nya kombin ET5 Touring stannar på 342 000 kronor i Kina, här i Sverige kostar den 576 000 kronor. Både här och i Kina tillkommer batterihyra.
I många fall är nu elbilar billigare än bensin- och dieselbilar i Kina. Under juni månad var 25 procent av de sålda nybilarna elbilar, vilket är under den svenska andelen elbilar.
Pris i Kina | Pris i Sverige | Skillnad | |
Volkswagen ID.3 | 180000 | 479900 | –299900 |
BYD Atto 3 | 210000 | 532900 | –322900 |
Xpeng P5 | 235000 | – | |
Volkswagen ID.4 | 262000 | 584900 | –322900 |
Xpeng P7 | 315000 | 599000 | –284000 |
Tesla Model 3 | 336000 | 497990 | –161990 |
Nio ET5 Touring | 342000 | 576000 | –234000 |
Tesla Model Y | 395000 | 550990 | –155990 |
Zeekr 001 | 403000 | 677000 | –274000 |
Volvo XC40 Recharge | 420000 | 559900 | –139900 |
Audi Q4 E-tron | 435000 | 597900 | –162900 |
Audi Q8 E-tron | 820000 | 857500 | –37500 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter